indrukwekkend

MarlousVisser 10 juni 2024
Door het programma Sophie & Jeroen waarin Jeroen Pauw de negenennegentig jarige Elly Vleeschhouwer-Blocq interviewde, was mijn interesse in het boek gewekt.
De zestienjarige Elly Blocq wordt verliefd op Wim Vleeschhouwer, de voorzitter van de tafeltennisvereniging. Op een koude winteravond in 1943 staan twee NSB’ers voor de deur: Elly moet meekomen. Wim besluit vrijwillig met haar mee te gaan.
Ze komen samen in Kamp Vught terecht. Doordat Wim Duits spreekt, weet hij zichzelf en Elly op de lijst te krijgen van het Philips- Kommando. Dit is een werkplaats waarmee Philips de Duitsers om de tuin wist te leiden en Joodse gevangenen bescherming bood tegen deportatie.
In de zomer van 1944 gaat het alsnog mis, het doek valt voor het Philips-Kommando. Elly wordt op transport gezet naar Auschwitz. Ze moet vechten voor haar leven. Van hogerhand in Berlijn wordt bedongen dat het Philips-Kommando wordt gespaard in de gaskamers. Na Auschwitz komt ze nog in zes andere kampen.
Hij noemde me Elly is het bijzondere verhaal van een vrouw die dankzij het Philips-Kommando en de liefde van haar macht acht concentratiekampen overleefde.
Je wordt in dit verhaal vooral meegenomen in het leven van Esther, die Elly genoemd wordt. Haar liefde voor Wim houdt haar gedurende deze verschrikkelijke, wrede tijd op de been. Ze kan haar tekentalent nog inzetten en krijgt de opdracht om de jurken van de Duitse kampbewaaksters te ontwerpen.
Het verhaal dat Femmetje de Wind heeft neergezet laat zien hoe de saamhorigheid in de concentratiekampen was, hoe de mensen er het beste van maakten ook al was het een verschrikkelijke tijd.
Het verhaal heeft me van het begin tot het eind hoe dan ook geboeid en meegenomen naar een tijd die je zelf nooit hoopt mee te maken, maar nooit mag worden vergeten.
Ik heb dit boek niet in de geschreven versie gelezen maar in de braille versie vanwege een visuele beperking. De leesbeleving was nog intenser, omdat de woorden soms nog harder binnen kwamen dan dat je ze op papier ziet.

Voor mensen met een visuele beperking zijn steeds meer bekende boeken ook beschikbaar in braille via Passend lezen.

Meer recensies van MarlousVisser