Indrukwekkende roman over een intrigerende danseres

Marte 26 maart 2024
‘Alles wat beweegt’ gaat over de Amerikaanse danseres Isadora Duncan. In plaats van het gangbare klassieke ballet danst zij met haar ziel, op gevoel, en zo wordt ze een voorloper van de moderne dans. Het boek vertelt hoe zij de wereld over reist met haar optredens, meestal samen met haar moeder, zus en broers, en later start ze haar eigen dansschool. Ze kent slechte tijden, maar het wordt steeds beter.

Isadora weet zich op bewonderenswaardige wijze te verliezen in dans, muziek en kunst. Ze leeft op haar eigen manier, ondernemend en vrij, en krijgt een relatie met een getrouwde man, waarvan ze zwanger raakt. Dan vertrekt ze in 1906 naar Noordwijk aan Zee om daar ongestoord te verblijven en uiteindelijk te bevallen. Maar ze wordt door anderen veroordeeld vanwege haar onconventionele keuzes. En die vrije liefde is moeilijker dan verwacht, een haast verslavende kwestie van aantrekken en afstoten. Ze heeft veel moeite het emotioneel te bolwerken.

Susan Smit vertelt dit verhaal op boeiende wijze, waarbij ze de geschiedenis van Isadora met het dansen, de liefde, familie, vriendschap en de zwangerschap belicht. Het is in de ik-vorm geschreven en weet je echt mee te slepen. Ik vond het een indrukwekkende historische roman over het leven van een intrigerende danseres, waar de zee ook prachtig in is verwerkt, een aanrader.

“Een mens kan zich onmogelijk meer aards voelen dan wanneer hij in zee zwemt. Je bent onmiskenbaar levend en voelend, maar tegelijk ga je op in de ruimte van horizon, lucht en diepte, het eindeloze. Je bent deel van de wiegende watermassa, zoals mijn baby in haar vruchtwater dobbert.”

Meer recensies van Marte