Ode aan de helden

Martijn '69 26 augustus 2020
Een mooi papieren standbeeld voor de Gezusters en voor al die andere onbaatzuchtige helden die hun leven gaven of levensgevaarlijke dingen deden voor andere mensen, voor vrijheid, tegen de krankzinnige ultra sadistische onvoorstelbaar wrede fascisten.Geweldig geschreven verhaal vol spanning, ik las het als e-boek en lees sowieso zo weinig mogelijk achterflap, dus dat ze uiteindelijk in Auschwitz terecht zouden komen en of ze het zouden overleven wist ik niet.

Ik lees niet veel over de gruwelen van de tweede wereldoorlog, het is zo onmenselijk wreed wat daar gebeurde, het maakt me altijd kwaad en neerslachtig.

En om dan ook te lezen hoe soepel de deportatie van joden in Nederland ging, dat de overheid keurig meewerkte, dat mensen hun joodse buren verraden aan de nazi's, dat veel Nederlanders een financieel slaatje sloegen, de koninklijke familie die snel zijn reet reddend de plaat poetste en na afloop gratie verleende aan een stel sadisten die (ondanks dat ik geen voorstander van de doodstraf ben) het niet verdienen langer op deze aardkloot te mogen rondlopen... Wat een narigheid, wat een ellende, wat een droefenis, wat een leed, wat een onmenselijke behandeling, wat een gruwelijk ongelooflijk sadisme.

Meer recensies van Martijn '69