Wonderbaarlijk!

Martijn '69 25 juli 2023
Verhalen en weetjes over 21 dieren, mythen, fabels, wonderlijke waarheden en even wonderlijke onwaarheden op aanstekelijke wijze verteld. Helaas heeft elk verhaal een unhappy ending. De dieren worden allemaal met uitsterven bedreigd. Kaalslag van oerwouden, leeg en kapotgeviste oceanen, vraatzucht van de mens, fabels over geneeskracht van bepaalde dieren, kortom de mens vernielt in rap tempo al dat moois en bijzonders.
Maar de (korte, vaak een blz of 5) verhalen zijn vooral een ode aan het dier, zijn/haar eigenaardigheden en bijzonderheden, overlevingsstrategiën en historische verhalen, want al in de oudheid werd er veel over geschreven (veel wonderlijke onwaarheden ook).

Mooie dieren (google de poeceloteria metallica of de maratus speciosus of de kerivoula picta maar eens, twee spinnen en een vleermuis), eigenlijk zijn alle dieren (letterlijk) natuurlijk mooi en mooie verhalen.
Het wonderlijkste is wel dat van de Groenlandse haai, die 500 tot 600 jaar oud kan worden en pas op 150 jarige leeftijd vruchtbaar is. Al doen de wonderlijke eigenschappen van die andere besproken dieren er niet voor onder.

De achterflap heeft het over

Een uitzonderlijk en magisch boek (Bill Bryson)

Een geestige en bedwelmende lofzang op de meest wonderlijke schepsels die onze aarde rijk is (The Guardian)

Een schrijver met een grenzeloos talent en een buitengewone verbeeldingskracht (the Observer)

Daar sluit ik mij bij aan, geweldig boek!

Meer recensies van Martijn '69