Een waargebeurde avonturenroman

Martijn '69 06 november 2023
Ik bezocht de foto expositie over werk en leven van pionier, avonturier, oorlogsfotograaf, fotojournalist en wereldreiziger Chas Gerretsen in het Groninger forum. Oorlogsfotograaf in Vietnam en Cambodja, aanwezig bij de coup van de Chileense junta waar Augusto Pinochet de macht greep, setfotograaf bij Apocalypse Now en heel veel andere films en Hollywood sterren fotograaf, onderdeel van een avontuurlijk en gevaarlijk leven. Dat avontuur begon al toen hij op zijn zeventiende het kleinburgerlijke Groningen van de 50’s verliet en naar Australie vertrok en (oa) krokodillenvanger werd. De expositie is nog tot 7 januari te zien en een vette aanrader. Tijdens die expositie zei ik tegen mijn dochter "ik hoop dat er een boek over zijn leven bestaat, dat lijkt me een te gek boek".
Dat boek was er dus. En het is een te gek boek. Geen oeverloos gewauwel of opschepperij maar een bijna zakelijk verslag gevat in een verhaal met veel anekdotes over de bizarre avonturen die Chas Gerretsen beleefde in Azië, Australië en de VS. Een waargebeurde avonturenroman.

Meer recensies van Martijn '69