Spannend verhaal met een extraatje

MaryamThomasse 21 maart 2020
Nina Fleurie is een zeer succesvolle en bekende kruidendokter in Frankrijk. Haar kennis van bloemen en kruiden en hun geneeskrachtige werking is indrukwekkend. Samen met haar adoptiemoeder Gigi heeft ze een imperium met geneesmiddelen op basis van kruiden opgezet. Tijdens de opening van een nieuw filiaal, komt een onbekende vrouw naar Nina toe, die vertelt haar tweelingzus te zijn. Thea Wanders-Damen, woonachtig in Nederland.
Nina is als tiener gevonden in een afgelegen gebied in de Pyreneeën naast het lijk van haar moeder. Niemand had ooit van haar gehoord en Nina weet niets van haar achtergrond of het verleden van haar moeder. Ze gaat op onderzoek samen met Thea en komt allerlei geheimen uit het verleden tegen. Wie was haar moeder en waar komt ze vandaan? Waarom is Thea als baby geadopteerd en is Nina bij haar moeder opgegroeid? Heeft iedereen wel altijd de waarheid vertelt?

Anya Niewierra is een meester in het vertellen van een verhaal met verschillende lagen, moeiteloos lees je in het heden, maar maakt tegelijkertijd kennis met het verleden. Dit verweven met wetenswaardigheden, zoals in dit boek, de leer van kruiden, geuren en hun werking.
Het Bloemenmeisje is een literaire thriller zoals ook genoemd wordt op de cover, met een hoog psychologisch gehalte. Je voelt als lezer de emoties van de personages en leert wat voor impact de eerste jaren van een kind heeft voor de rest van het leven. Het verschil tussen liefdevol en liefdeloos, warmte en kilte, omarming en afstoting. Misschien was dit voor mij zelfs wat voor mij de essentie van dit verhaal is.

Meer recensies van MaryamThomasse