Vervolg Berouw?

MaryamThomasse 10 april 2021
Voor een Hebban leesclub mocht ik Jaloezie van Sofie Sarenbrant lezen. Dit is het tweede boek vertaalde boek van deze schrijfster met Emma Skold als hoofdpersonage. Anders dan Berouw wat een politie-thriller was, is dit meer een psychologische thriller.

Rechercheur Emma ligt na een paardrij ongeval al 5 maanden in een coma waar ze langzaam uit ontwaakt. Al gauw is ze ervan overtuigd dat het geen ongeluk was maar opzet. Behalve haar politiepartner Thomas geloofd niemand haar, hij gaat dan ook op onderzoek uit. Ondertussen vraagt Emma zich ook af waarom haar partner Kristoffer niet vaker met hun dochtertje Ines op bezoek komt, hij doet vreemd volgens Emma en ze vertrouwd hem niet. Dit is niet zonder reden want Kristoffer heeft zijn ex-vriendin Hillevi de rol van invalmoeder gegeven.
De schrijfster heeft ervoor gekozen om het verhaal in een periode van 7 dagen te vertellen. De vele gebeurtenissen in die korte tijd en het snelle herstel van Emma (van volledig in coma naar zelfstandig bellen en dossiers lezen) doet onrealistisch aan.

Het verhaal wordt uit verschillende perspectieven in korte hoofdstukken vertelt. Het verhaal leest vlot en snel maar mist diepgang. Een thriller hoort onder je huid te kruipen en je in het verhaal te zuigen, maar dat gebeurt niet. Het wordt beschreven als deel 2 maar nergens heb ik het idee dat ik echt het vervolg op deel 1 aan het lezen was. Deel 1 eindigt met een cliffhanger maar daar wordt niet verder op door gegaan.
Op de cover staat “crime writer of the year” en de opwindendste nieuwe thrillerauteur van Zweden” maar die verwachting word niet waargemaakt.

Meer recensies van MaryamThomasse