Wanneer barst de bom

MarYan 13 september 2020
"Het is de tweede zondag van september en vanaf het balkon schiet mijn stiefzus Cleo haar luchtbuks leeg op conservenblikken in de tuin"
Tommie Boezerman stopt op zijn 18e verjaardag met school, schrijft zich uit en om gezeur te voorkomen gaat hij bij een kringloopwinkel
werken als vrijwilliger.
Zijn moeder, een bekende dichteres, verdronk op zijn 8e, wat veel impact heeft op zijn leven.
Hij werd daarna opgevoed door een reeks Franse au pairs.
Zijn vader is politicus en nooit thuis, contact met hem gaat via zijn secretaresse.
Tommie woont in feite samen met zijn 'tussenzus' Cleo, een milieubewuste veganist met een nogal aparte hobby.
Zij bleef achter nadat de relatie tussen Tommie's vader en haar moeder stukliep.
Ook Tommie heeft een verzameling aangelegd..
"Toen ik in groep 5 zat, nam ik voor het eerst een onderbroek mee die ik op de vloer van de badkamer vond. De stof was zacht en glad, ik stopte hem in mijn zak. Ik was negen, dan mag dat."
De twee leiden elk hun eigen eenzame leven maar hebben ook gezelschap aan elkaar.
Tommie wordt benaderd door zijn vroegere lerares Mascha om mee te schrijven aan een schooltoneelstuk. Later merken we dat Mascha nog andere redenen had om Tommie hiervoor te vragen. Cleo krijgt een hoofdrol in het stuk en speelt een gevaarlijk spel. Tommie zet het stuk steeds meer naar zijn hand, het lijkt een afrekening te worden. Komt zijn vader kijken op de uitvoering? Dit debuut van Vincent Kortmann geeft ook een inkijkje in de rauwe werkelijkheid van opgroeien in deze tijd, met de wereld aan mogelijkheden op internet. Je wordt geraakt, leeft mee en gunt de twee wat beters. Ik werd boos op de vader!
De schrijver weet de spanning goed op te bouwen en heeft een prettige schrijfstijl. Het maakt me zeker nieuwsgierig naar meer!

Meer recensies van MarYan