Een belangrijk boek voor de jeugd hulpverlening!

MarYan 30 april 2024
Stephanie Goossens schreef een belangrijk boek. Zij werkte jarenlang als pedagoog en traumatherapeut binnen de jeugdzorg maar liep vast in de (welbekende) regeltjes en protocollen. Inmiddels zijn de wachtlijsten voor therapie/hulp ontzettend lang, ouders en hun kinderen belanden soms in uitzichtloze situaties.
Stephanie is een erg betrokken en ervaringsdeskundig therapeut, ze ontwikkelde een eigen methodiek met 7 duidelijke stappen, waarmee ze gezinnen helpt patronen te doorbreken en hoe om te gaan met de uitdagingen die we tegenkomen. Ook heeft ze inmiddels haar eigen praktijk voor integratieve therapie en psychologie vanuit holistisch perspectief. Ze specialiseerde zich in lichaamsgerichte traumatherapie.
Dit is een zeer behulpzaam en prettig leesbaar boek waarmee je ook zelf al aan de slag kunt. Er staan veel voorbeelden in uit de praktijk en Stephanie laat zien hoe je met de 7 stappen kunt werken. Ook deelt ze voorbeelden uit haar eigen gezin.

- Bouwen aan een veerkrachtig gezin begint met het bouwen aan jezelf als ouder. -

Jij bent het voorbeeld voor je kind(eren) Ook jij hebt gewoontes en denkbeelden overgenomen van je ouders. En waarschijnlijk kleinere of grotere emotionele blessures opgelopen.. Hoe zorg je ervoor dat je deze niet doorgeeft aan je kinderen.
Veel lichamelijke klachten van kinderen/jongeren (ook ouderen wellicht?) hebben te maken met onverwerkte emoties/stress. Als dat niet voldoende geuit kan worden kan het letterlijk pijn gaan doen.

Een belangrijk boek, praktisch en wetenschappelijk onderbouwd, niet alleen voor ouders maar ook voor leerkrachten en in de hulpverlening.
Het zou goed zijn als kinderen op school ook les kregen in mentale gezondheid. Nu is het zo dat er pas bij problemen aan de bel wordt getrokken.

Ook heeft Stephanie Connecting souls opgericht, voor preventieve jeugd/gezinszorg. https://connecting-souls.com/
Wauw Stephanie, wat doe je geweldig werk! Ik heb er veel bewondering voor!

Meer recensies van MarYan