Een sfeervol voorleesboek met prachtige illustraties

MarYan 09 mei 2024
Nadia's dag is het vervolg op Nadia's nacht, die ik nu ook graag es in zou kijken, vooral vanwege de sfeervolle, warme, dromerige illustraties van Miriam Bouwens.
Maar ook de verhalen van Henrieke Herber zijn bijzonder fijn geschreven.. in 15 hoofdstukken vertellen ze over een warme leefwereld waarin Nadia opgroeit bij haar 2 papa's Joep en Otto, een vis genaamd Meneer Rosso, de hond Gijsje en haar beste vriend en buurjongen Joris. Ook komen opa en oma geregeld langs in de verhalen.

Na de zomervakantie komt er een nieuwe juf, juf Cora.. dat is behoorlijk spannend en doodeng, ze ruikt vast heel vies naar paardenbloem, lang niet zo lekker als juf Iris die een baby krijgt.. En die zo leuk kan knorren als ze lacht.
Nadia is een vrolijke kleuter met veel fantasie, als ze haar ogen sluit ontstaan er verhaaltjes in haar hoofd. Die zie je heel mooi ook verbeeld in de illustraties.
Juf Cora heeft een grote speld op haar trui met een schildpad. Dat blijkt ook haar lievelingsdier te zijn lezen we later.

"Nadia knijpt haar ogen dicht en ziet hoe de schildpad begint te groeien. Zijn kop wordt groter en groter, het lijkt wel een drakenkop. Hij doet zijn bek open, steekt zijn lange dunne tong uit en...."

En dan blijkt juf Cora best mee te vallen, al is het even wennen, een beeeetje streng is ze wel, hop hop..
Dit is een bijzonder fijn, afwisselend en hartverwarmend voorleesboek voor kleuters.

Meer recensies van MarYan