Een prachtig cadeauboek!

MarYan 20 april 2024
"Dit is de grootste uitdaging van het leven: het onrecht in de wereld te aanschouwen zonder dat jouw licht erdoor gedoofd wordt"

Eén van de wijsheden uit dit boek.. Wat een rake!

Regina Linke is een Taiwanees-Amerikaanse kunstenaar, gespecialiseerd in hedendaagse Chinese gongbi-schilderkunst: een oude vorm van penseelschilderen.
Door de vragen van haar zoontje over het leven is zij begonnen te werken aan dit boek.
En het is een heel bijzonder boek geworden, vol verfijnde schilderingen en wijsheden/overdenkingen uit de Chinese filosofie.
De herdersjongen vertegenwoordigt het taoïsme, de os kijkt door de boeddhistische bril en het konijn verpersoonlijkt het confucianisme.
Ik vind het als konijnenbaasje altijd leuk als er een konijn in een boek voorkomt.
Door het hele boek heen trekken deze drie met elkaar op en tijdens hun wandelingen en dagelijkse bezigheden beschouwen ze het leven..praten ze over wat je zoal tegen kunt komen in het leven. Ze laten er een helder licht over schijnen als het ware. Bekijken het van verschillende kanten.

"De drie vrienden waren het niet altijd met elkaar eens  maar daardoor leerden ze juist van elkaar"

Het is vooral ook een kijkboek, voor jong en oud, een mooi boek ook om cadeau te geven of om gewoon neer te zetten om steeds weer in te kijken, de schilderingen te bewonderen.. De zachte warme kleuren in het boek geven het iets rustgevends. Heel fijnzinnig.

"oh, maar geluk is niet iets wat je verdient.. Geluk kweek je, samen"

Ik werd wel blij van dit boek..

Meer recensies van MarYan