Liefdevol, grappig en bovenal magisch

Merel Kuitert 15 juni 2022 Boekverkoper
Wren is van jongs af aan getraind om de moord op haar ouders te wreken. Het plan is dat ze stiekem de plaats van haar tweelingzus zal innemen nadat die is ontvoerd door haar handlanger. Ze zal er alles aan doen om aan de macht te komen en zo de kleine groep heksen bij wie ze is opgegroeid te beschermen. Rose heeft altijd geleerd dat een prinses nu eenmaal bepaalde verantwoordelijkheden heeft, en dat betekent ook dat ze moet trouwen met de kroonprins van een wreed naburig koninkrijk. Ze is bang voor het leven buiten de paleismuren, maar dat ze haar beschermde leventje al zó snel zou moeten achterlaten, had ze niet verwacht.
Twee zussen, bij de geboorte gescheiden, leren elkaar eindelijk kennen, maar de kennismaking verloopt niet helemáál naar wens… Voor wie is de kroon?

Als HarperCollins ervoor kiest een YA-fantasyboek te laten vertalen, is dat meestal goed nieuws. En in dit boek, Twin Crowns, was ik enorm geïnteresseerd. Heksen, magie, zussenhaat- of liefde? Kom maar door!

In Twin Crowns spelen twee meiden de hoofdrol, namelijk de heks Wren en haar zus Rose, die elk moment gekroond kan worden tot koningin van Eana. Wren is van plan Rose van de troon te stoten door haar plaats in te nemen, en dit gebeurd eigenlijk al vrij aan het begin van het verhaal. Dat maakt het ook zo spannend: Je sprint meteen in de actie.

Doordat de meiden wisselen van plek en dus eigenlijk van leven, lees je vanuit een ander perspectief hoe de zussen leven en wat ze van elkaar denken, snap je het nog? Het maakt het een intrigerend geheel. Maar naast onderwerpen als oorlog, onderdrukking, discriminatie (van de heksen) en zussenliefde- of haat, is er ook plaats voor romantiek in het verhaal, van beide kanten.

Normaal ben ik sceptisch als ik weet dat een boek door twee schrijvers is geschreven. Vaak als twee bekende schrijvers met elkaar samenwerken, is het eindproduct toch nét niet zo goed als hun werken afzonderlijk, maar bij Catherine Doyle en Katherine Webber is dit absoluut niet het geval. De verhaallijnen in Twin Crowns zijn perfect verweven, de karakters goed neergezet, en de humor en romantiek treden op de voorgrond, ondanks dat de wereld vrij bruut wordt neergezet. Het eindigt niet echt met een cliffhanger, hoewel ik online wel las dat dit geen standalone is. Hoe nu verder? Ik wil het in ieder geval weten!

Meer recensies van Merel Kuitert