Adembenemend slotdeel van meesterlijke trilogie

Merel Kuitert 30 april 2020 Boekverkoper

Vergeef me is het vervolg op Het vijfde meisje en het slotdeel in de trilogie over de Moordenaar van het Vierde Aapje van J.D. Barker. Sam Porter en zijn collega’s van de Chicago Metro zitten nog steeds achter de moordenaar aan, maar er duiken nieuwe lijken op met de tekst ‘Vergeef me, vader’. De twijfels slaan bij iedereen toe en er komen aan de lopende band nieuwe ontdekkingen aan het licht. Wie is te vertrouwen en wie is de échte Moordenaar van het Vierde Aapje?

De plot is opnieuw waanzinnig: de korte zinnen en het feit dat elk hoofdstuk eindigt met een kleine cliffhanger zorgen ervoor dat je Vergeef me moeilijk weg zult kunnen leggen, en in een constante modus van spanning blijft zitten. Ten opzichte van het vorige deel worden er opnieuw nieuwe perspectieven geïntroduceerd. Zo krijgt Poole nu een eigen stem, maar zijn er ook de vertrouwde, angstaanjagende dagboekpassages die het geheel dynamisch houden. Barker laat je twijfelen aan elk personage en zet je hersenen flink aan het werk om samen met de hoofdpersonages de losse eindjes aan elkaar te knopen en de moordenaar te ontmaskeren. Want wie kun je nou eigenlijk écht vertrouwen?

‘Je zult het je herinneren in het belang van al diegenen die we zijn verloren.’

Opnieuw worden er ook ethische kwesties aan het licht gebracht en laat de auteur je niet alleen denken over de moordenaar, de lijken en wie je kan vertrouwen, maar zorgt hij er tevens voor dat je ’s nachts nog wakker ligt over thema’s die dieper gaan dan dat. Werkt ons rechtssysteem wel naar behoren? Is het geoorloofd om iemand om het leven te brengen als je daarmee misschien wel mensen redt? Zelfs een bekende, zeer actuele kwestie steekt de kop op. En de belangrijkste vraag voor thrillerlezers blijft natuurlijk: hoe beslis je wie de ‘good guy’ en wie de ‘bad guy’ is?

Barker flikt het hem weer. Het einde van de trilogie zal je sprakeloos achterlaten. Zoals de schrijver zelf al zegt op het einde van zijn boek: het is lastig om afscheid te nemen van alle geweldige personages in deze serie, en met name detective Sam Porter. Om het einde zo lang mogelijk uit te stellen, is het dus zaak om de laatste bladzijden zo langzaam mogelijk om te slaan en elk woord tot je door te laten dringen. Vergeef me is het adembenemende slotdeel dat deze meesterlijke trilogie dubbel en dwars heeft verdiend.

Meer recensies van Merel Kuitert