3,5/5* Een indrukwekkende thriller met een vleugje romantiek.

Mieke Schepens 04 augustus 2020
‘De afrekening’ is een stevige thriller met een groot aantal personages, die stuk voor stuk wat te vertellen hebben. Ze maken samen het verhaal tot een eenheid.
In de vrij korte hoofdstukken met als titel een datum, tijdstip en plaats
lees je het verhaal van steeds wisselende personages.
Hierdoor dreig je het overzicht enigszins te verliezen, maar de nieuwsgierigheid naar wat er staat te gebeuren wint het van de verwardheid.

“Het was nu of nooit”

“Ze had geen idee waar Margaret gebleven was. Maar ze wist niet of er nog meer explosies zouden volgen. Zo hard als ze kon holde bij de garageboxen vandaan. Meerdere explosies volgden. Toen ze ver genoeg weg was en een blik achter zich wierp, zag ze een enorm vuur ontstaan.
Haar triomfgevoel was enorm. Het was gelukt!”

In ‘De afrekening’ lees je over verschillende personages die op het eerste gezicht allemaal een eigen leven leiden. Hoe verder je in het verhaal komt blijkt dat ze dichter bij elkaar staan dan je vermoed zou kunnen hebben.
Dat is knap gedaan door Jara Lee.

Naast thema’s zoals kindermisbruik, drugsgebruik, misdaad en alcoholisme maakt dit schrijversduo gelukkig ook gebruik van de nodige humor en romantiek waardoor het geheel iets luchtiger is geworden.

Een aantal handelingen door personages worden gaandeweg het verhaal duidelijk. Soms is het niet helemaal geloofwaardig maar door de soepele schrijfstijl lees je daar een beetje overheen. Zo nu en dan worden we op het verkeerde been gezet, maar het verhaal leert ons bovendien dat niet alles is zoals het op het eerste gezicht lijkt te zijn.

‘De afrekening’ is een indrukwekkende thriller met een vleugje romantiek die zeker de moeite waard is om te lezen.

Meer recensies van Mieke Schepens