Super leuk, lief en leerzaam boek

Mieke Wijnants 30 november 2021
Met warme stem heeft Thea een lief en leerzaam prentenboek geschreven over ‘Prulletje vindt een zijden ei’.

Prulletje is net geboren, hij komt uit een ei.
Zijn mamma eend is heel trots en blij.

Maar dan komt Zijdekip aangelopen.
Die zegt een beetje gemeen tegen Prulletje:
‘Mijn kuiken is veel zachter dan jij’.

De mamma van Prulletje roept:
‘Maar niet zo lief als dat van mij’.

Prulletje gaat een stukje lopen en vindt dan een heel vreemd ei.
Hij tikt erop, maar hoort niks
Dan komt Zijdekip weer voorbij.
Prulletje vraagt of het ei van haar is.
Zijdekip zegt: ‘Nee! Dat rare ei is niet van mij’.

Is dat wel waar?
Wat gaat er allemaal gebeuren?
Met wie wordt Prulletje vriendjes?
Je leest het allemaal in dit op rijm geschreven verhaal; al wordt dit niet overal doorgevoerd jammer genoeg. De woorden van de dieren die iets zeggen zijn rood gekleurd, maar ook niet consequent volgehouden. Het doet niks af aan het verhaal.

De kleurrijke tot de verbeelding sprekende illustraties zullen kinderen vanaf vier jaar zeker blij maken. De korte zinnen en het gekozen lettertype zorgen ervoor, dat dit boek geschikt is voor kinderen die net hebben leren lezen.
De bladzijden zijn niet genummerd. Lopend door een winkel springt de cover eruit.

Thea maakt kinderen spelenderwijs ervan bewust dat ze een eigen mening mogen hebben. Als anderen iets lelijk vinden, dat zij dit mooi kunnen vinden.
Ze leren ook dat een lief karakter belangrijker is dan een mooi uiterlijk.
Neerkijken op anderen doet pijn en maakt verdrietig.
Kinderen zijn leer-en nieuwsgierig; in dit boek valt veel te ontdekken.
Als mamma geen tijd heeft om voor te lezen kunnen kinderen volop genieten van de vele, liefelijke illustraties en hun eigen verhaal erbij verzinnen.
Het verhaal kan keer op keer (voor)gelezen worden; steeds opnieuw zullen kinderen zich verbazen en verwonderen.

Thea en Liënne hebben samen een super leuk boek gemaakt, dat kinderen zal blijven verrassen.

Verhaal: 5*****
Schrijfstijl: 4****