Realistisch, boeiend, historisch verhaal

Mieke Wijnants 15 november 2019
In dit historisch kinderboek beginnen alle hoofdstukken met een passende zwart-wit illustratie. De cover is mooi in al zijn eenvoud en het fijne lettertype maakt het lezen voor tienjarigen prettig. De lezers kunnen er een hoop van opsteken en niet alleen wat betreft geschiedenis, maar ook op sociaal vlak.

‘Clara het krantenmeisje’ speelt zich af in Amsterdam in de winter van 1911/1912.

Wat er in het eerste deel over ‘Clara’ gebeurde wordt kort samengevat op de eerste bladzijden.

Clara’s vader is overleden. Haar moeder neemt noodgedwongen een baantje als thuisnaaister aan, maar kan desondanks de eindjes moeilijk aan elkaar knopen.
De pientere, kordate Clara besluit, als ze 12 jaar is, van school te gaan en werk te zoeken om samen met haar moeder het gezin draaiende te houden.

'Eerste krantenmeisje gesignaleerd in Nederland. Voor zover de redactie bekend is, heeft De Courant sinds het begin van deze week het eerste krantenmeisje van Nederland in dienst. Haar naam is Clara Bartels en zij vent de kranten uit bij het Centraal Station.'

De krantenjongens maken het haar niet gemakkelijk; ze wordt gepest en volwassenen zijn en ook niet altijd even aardig.

'Die jongens kunnen in de stront zakken. Laat ze maar proberen haar klein te krijgen, het zal ze niet lukken!'

Clara heeft talent; al snel maakt ze promotie en mag haar standplaats op het Centraal Station inruilen voor een krantenwijk. Daarnaast heeft ze een neus voor nieuwtjes die ze opschrijft en aan de krant verkoopt voor een kwartje.

Thuis zit moeder steevast achter de naaimachine. Buurvrouw tante Boes breit mutsen, sjaals en badpakken; dit doet ze bij Clara thuis, zodat de kosten voor het stoken en eten gedeeld kunnen worden.

Clara mist school; de mooie verhalen over andere landen die meester vertelde. Koos haar vriendje ziet ze steeds minder en ze groeien uit elkaar.
Ze voelt zich nergens meer bij horen.

'Tussen school en werk lijkt een groot gat te zitten, een waar je bijna niet overheen kunt springen. Op school ben je nog een kind, maar als je werkt, hoor je evengoed niet zomaar bij de volwassenen. Je zit er eigenlijk een beetje tussenin …'

Het ene moment handelt en denkt ze als een volwassene en het andere moment reageert ze als een opstandige puber.

'Ze heeft het al een tijdje voelen aankomen, maar nu is het echt gebeurd: er zit een gat in de zool van haar linkerschoen en die van haar rechter is zo dun als papier.

Er verschijnt een diepe rimpel tussen moeders wenkbrauwen. Ze zucht. ‘Geld voor nieuwe heb ik momenteel niet.’

‘Ik zal toch iets aan mijn voeten moeten hebben,’ reageert ze kribbig.'

Clara maakt nieuwe vrienden. Een daarvan is Sjaak; hij wordt haar steun en toeverlaat.
Hij stimuleert haar in alles wat ze als vooruitstrevend meisje wil, maar in die tijd ongebruikelijk is.

Journalist Van Velzen vertelt haar over ontdekkingsreizigster Alexine Tinne.
Daarna vraagt hij haar: ‘Wil je evengoed ontdekkingsreizigster worden?’

‘Ja, natuurlijk,’ antwoordt Clara ferm, ‘maar niet zoals Alexine, want zo rijk word ik nooit.’

Hoe ze het dan wel wil heeft ze nog niet uitgeknobbeld.

Moeder heeft jarenlang een geheim met zich meegedragen; Clara haar nieuwsgierigheid is gewekt. Daarnaast probeert moeder haar leven weer op te pakken, maar of Clara hier blij mee is?

De gebeurtenissen worden dusdanig verwoord, dat het begrijpelijk is voor de jonge lezer.
De gedachte- en beleefwereld van een puber worden levendig en realistisch beschreven.

‘Clara het krantenmeisje’ is een meeslepend kinderboek, dat ook ouderen met genoegen zullen lezen, omdat het veel herkenning kan oproepen van horen vertellen door hun (groot)ouders. De jeugdige lezers krijgen een goed beeld van hoe het vroeger was. Saamhorigheid en armoede waren toen heel gewoon. Uitkeringen waren er nog niet; iedereen werd geacht zelf in zijn inkomen te voorzien.

Met fijne schrijfstemmen hebben Pieter en Tiny een beeldend verhaal geschreven over Clara, een meisje dat je in je hart sluit.

Verhaal 5*****

Schrijfstijl: 5*****