Syndroom van Down

Timur - Gaby Rasters
Illustraties - Leon Römer
Billy Bones - 2020
De hoofdpersoon heeft het syndroom van Down, net als veel leerlingen op het VSO waar ik werk, dus ik was echt heel nieuwsgierig.

Timur heeft een chromosoom meer dan de andere kinderen uit zijn klas, dat maakt hem extra bijzonder. Zijn klas in het reguliere onderwijs draagt hem op handen en hij heeft een hechte vriendengroep, met vriend Jasper in het bijzonder. Maar dan komt Jonas in de klas. Hij is een dwarse pestkop en neemt zelfs 'het M-woord' in zijn mond. Timur is een blijmaker en wil ook graag dat Jonas blij wordt, ondanks het treiteren, houdt hij dat wel vol. Jonas blijkt een jongen met een geheim en gedurende het boek krijg je ook respect voor hem.

Je gaat met de leerlingen mee met de cito, op kamp en als slot hun eindmusical. En dat in een jaar waarin de meester langdurig uitvalt en er echt een rotjuf in de klas komt werken. Maar ook zij heeft haar redenen en draait bij.

Nu ik hem uit heb, voel ik me bijna net zo als dat je je eigen groep 8 na zo'n avond heb afgeleverd: een beetje high en euforisch.

Zelf lezen vanaf 10, echt een boek voor in een groep 8. Ik denk dat sommige van mijn leerlingen dit boek ook echt kunnen waarderen, maar niet allemaal. Ik heb er in ieder geval van genoten.

Meer recensies van MiekeVSOlekkerlezen