mooi avontuur

MiekeVSOlekkerlezen 22 februari 2024
Hoewel het verhaal De trollen van Leif heet, wordt het boek verteld vanuit het perspectief van Ravna. De kleine sterke en stoere zus van Leif. Ze is 8 jaar, maar beschikt al over zoveel wijsheid, zelfverzekerdheid en kracht dat zij de leiding over het dorp heeft als alle gezonde volwassenen er maandenlang vandoor gaan om te plunderen. Haar broer Leif is nutteloos. Hij wil een skald zijn, iemand die verhalen vertelt en liedjes zingt, net als zijn opa, maar die had er wél talent voor… En dat niemand Leif waardeert wordt in de eerste hoofdstukken al pijnlijk duidelijk: niemand luistert naar zijn trollenverhalen en hij zingt valser dan een schorre kraai. Aan die slapjanus heeft niemand iets ... of toch wel?

Ieder hoofdstuk eindigt met een zin over Leif, dat hij een slapjanus is, een irritante, een flapdrol, onzeker, vreemd, nutteloos… Ik werd er echt ongemakkelijk van, maar doordat het verhaal vanuit Ravna’s perspectief verteld wordt en niet vanuit dat van Leif, blijft het wel dragelijk. Gelukkig komt er een mooie wending en voel je langzaam dat de houding van Ravna tegenover haar broer verandert. Dat is ook goed terug te lezen in de laatste zin van ieder hoofdstuk. Vanwege de positie van Ravna en door een spannend avontuur waarin de trollen van Leif de dorpsbewoners redden, kijken aan het eind de dorpsbewoners ook anders naar hem. (Gelukkig maar!)

Door het eenvoudige taalgebruik, een groter lettertype en het gebruik van korte zinnen is dit boek geschikt voor kinderen vanaf een jaar of 8 om zelf te lezen. Maar ook erg geschikt om voor te lezen en de wederom prachtige illustraties van Linde Faas dragen zoveel bij aan dit verhaal.

Meer recensies van MiekeVSOlekkerlezen