Gewist

Het begin van het verhaal was best wel spannend. Als lezer ken je de wereld niet, je weet niet precies wat er met Kyla gebeurd is en wie ze eigenlijk is. Maar na enkele hoofdstukken kom je er al snel achter dat er een hele hoop informatie mist en wordt achter gehouden. Er wordt over sommige dingen best wel strikt en geheimzinnig gedaan. Ze hoort zich op een bepaalde manier te gedragen, maar ze weet niet waarom. Hier moest ik toch wel even aan wennen, omdat de periode waarin ik in het duister bleef tasten best wel lang duurde. Hoe meer nieuwe contacten ze legt, hoe meer ze erachter komt dat er iets niet klopt. Maar hoelang er wordt uitgesteld voor er nieuwe informatie vrij wordt gegeven, hoe langzamer het boek soms las.

Gelukkig wist de auteur me te blijven aanspreken, want ik wilde toch echt wel graag weten hoe de wereld van Kyla nou eigenlijk in elkaar zit. Ook al voelde ik er vaker wat afkeer tegen. Ik vond het maar niets hoe sommige personages op Kyla reageerden, de manier waarop de ‘gewisten’ in het gareel werden gehouden door middel van hun Levo-niveau. Soms miste ik ook wel een beetje tegengas vanuit het personage zelf. Ze had veel meer vragen kunnen stellen om verduidelijking te krijgen van haar familie of van schoolgenoten. Af en toe had ik namelijk het gevoel dat ze er wel vrede mee had hoe alles eraan toe ging. Wat dat betreft kon ik me niet helemaal goed identificeren met het Kyla, maar aan de andere kant, ik zou totaal niet weten hoe het zou zijn om gewist te worden en zomaar bij vreemde mensen in een vreemde wereld geplaatst te worden. Van Kyla had ik zelf dus wat meer verwacht en ik had het gevoel dat ze een redelijk vlak personage zou blijven. Maar op een gegeven moment veranderde dat.

Ongeveer de tweede helft van het verhaal werd steeds spannender. Er gebeurde meer en ook wel wat onverklaarbare dingen. Langzaamaan vallen de puzzelstukjes in elkaar en als Kyla zelf meer op onderzoek uit gaat, krijg je als lezer ook wat meer antwoorden. De geheimzinnigheid in het verhaal strekt zich wel door naar het einde, waardoor je na het laatste hoofdstuk nog met redelijk veel vragen blijft zitten. Maar daar zal in het vervolg wel verandering in komen. Want de ontdekkingen die in dit verhaal zijn gedaan en de geheimen die al dan nog niet zijn onthuld, geven me wel de aandrang om verder te willen lezen.

Meer recensies van Minca (My Winged Books)