Nieuwe magische wereld van Sara Holland

Sara Holland werd in Nederland voor het eerst bekend met haar debuut Everless. Nog geen vijf maanden later verscheen ook het tweede deel Evermore. Nu ligt haar nieuwste boek Havenfall in de boekhandels. Opnieuw een verhaal dat ons meeneemt naar een onbekende wereld vol magie en intriges, vertaald door Mariella Manfré

Tussen de bergen in Colorado bevindt zich een plek waar verschillende magische werelden samenkomen: Havenfall. Er is een overeenkomst gesloten waarin deze plek bestempeld is als een toevluchtsoord voor de bewoners van al deze werelden. Maddie’s oom is herbergier van Havenfall en zij hoopt ooit zijn functie over te nemen. Elke zomer keert ze terug naar deze plek vol magie – en een knappe Fiorden genaamd Brekken. Ze gebruikt Havenfall om te ontsnappen aan de werkelijkheid, waarin haar moeder wordt beschuldigd van de moord op Maddie’s broer. Deze zomer vinden er echter vreemde en angstaanjagende gebeurtenissen plaats in Havenfall. Een dood lichaam, Brekken raakt vermist en haar oom raakt ernstig gewond. Het is Maddie’s taak om Havenfall draaiende te houden en tegelijkertijd uit te zoeken wat er gebeurd is. Zo komen er geheimen aan het licht die de fundamenten van Havenfall doen wankelen. Is Maddie sterk en zeker genoeg om dit alles te verdragen en op te lossen?

De eerste hoofdstukken zetten direct de mysterieuze en duistere sfeer neer die in de rest van het boek voelbaar blijft. Wat staat Maddie in Havenfall te wachten, en welke magische werelden komen daar samen? Naarmate het verhaal zich ontwikkelt, volgen enkele antwoorden elkaar gestaag op. Holland hanteert een fijne plotontwikkeling waarin ze worldbuilding, actie, kennismakingen en plotwendingen goed afwisselt om het interessant te houden. Hier en daar zijn enkele gedachtegangen of informatieve stukken wat trager of uitgebreider. In de loop van het verhaal neemt dit geleidelijk af, om plek te maken voor avontuur, magie en dialogen. Hierdoor neemt het leestempo toe en wordt het lastiger om het boek weg te leggen. Maddie ontdekt steeds meer geheimen en weet op een gegeven moment niet meer wie ze wel en niet kan vertrouwen. Dit maakt het ook voor de lezer een uitdaging om te voorspellen wat er verder nog gaat gebeuren.

Maddie is een interessant personage. In het begin is ze vrij mysterieus, ondanks de beschikbare informatie over haar verleden. De manier waarop ze met bepaalde gebeurtenissen om gaat, ligt niet altijd voor de hand. Hierdoor worden er enkele verrassende situaties in gang gezet. Ondanks dat ze Havenfall denkt te kennen, is er nog genoeg onbekende informatie. Zo doet ze een paar verschrikkelijke ontdekkingen. Het begint redelijk neutraal, maar gaat steeds een stapje verder. Op sommige momenten is het verhaal zo intens en spannend dat het alle aandacht opeist. Hierdoor vervaagt de omgeving waarin het verhaal zich afspeelt en dit komt dan pas terug als er weer aandacht aan wordt besteed in het verhaal. Dit getuigt van bijzondere schrijfstijl en toewijding van de auteur om dit voor elkaar te krijgen.

Hij is hier. Ik strompel achteruit. Regen spetter om me heen op de grond. De blauwe flits was misschien iets van twintig meter bij me vandaan. Mijn hand vliegt naar mijn middel, maar daar voel ik alleen maar riem, mijn holster is licht en leeg. Fuck, waar is mijn revolver? Ik zie hem links van me op de grond liggen, precies op het moment dat de Solariaan voor me opduikt.’

Er wordt ook voldoende aandacht besteed aan de andere personages. Enkele rollen lijken in het begin redelijk bekend of neutraal, maar gedurende het verhaal veranderen die. Sommige personages bekleden een belangrijkere rol en anderen blijken gevaarlijker te zijn dan gedacht. De mate waarin magie speelt in het verhaal is in het begin minimaal. Havenfall is een plek waar verschillende magische werelden samenkomen, maar eerst wordt alleen uitgelegd wat de magie van deze werelden inhoud. Het duurt enige tijd voordat het daadwerkelijk tot uiting komt. De manier waarop Holland dit beschrijft is duidelijk, levendig en filmisch waardoor het realistisch overkomt.

Havenfall is een onvoorspelbaar, magisch en krachtig uitgewerkt verhaal dat werelden samen laat komen en een nieuwe realiteit schept.

Meer recensies van Minca (My Winged Books)