Versplinterd

Kyla is nog steeds onzeker over haar herkomst. Nadat ze is Gewist zijn er een aantal onverklaarbare en vreemde dingen gebeurd. Ze heeft flashbacks maar weet niet zeker of die herinneringen te vertrouwen zijn. Terwijl ze steeds meer geheimen achterhaalt van de Hoeders die ervoor moeten zorgen dat alle Gewiste personen in het gareel blijven, weet ze inmiddels ook niet meer wie ze wel en niet kan vertrouwen. Haar ontdekkingstocht gaat verder en brengt haar naar vrienden, mogelijke familieleden, verzetsgroepen en machthebbers. Ineens lijkt iedereen het op haar gemunt te hebben, maar wie is ze nou eigenlijk?

De zoektocht van Kyla is nog niet voorbij en dat is te merken in het verhaal. In het begin komt het gestaag op gang en komen enkele bekende personages voorbij, maar al snel neemt het verhaal een onverwachte wending en komt Kyla in contact met nieuwe, onbekende mensen van wie ze niet weet of ze te vertrouwen zijn. Uiteindelijk blijken sommigen contact te hebben met vrienden van haar en zo komt ze steeds meer geheimen te weten. Niet alleen over haar omgeving en de rol van de Hoeders, maar ook over haarzelf. Na een lange zoektocht blijken de antwoorden toch niet zo voor de hand liggend te zijn en worden we als lezers opnieuw op het verkeerde been gezet. Het blijft gissen en afwachten wat wel en niet waar is. Dat leest soms niet altijd even prettig, want hierdoor lijkt de verhaallijn, zeker in dit derde en laatste deel van de trilogie soms wat ver gezocht. Alsof de auteur nóg een verrassingselement in het verhaal wilde stoppen, maar niet helemaal goed tot uiting kwam.

Het verhaal kwam (voor mij) ook niet helemaal goed tot uiting wat betreft de personages. Sommigen lijken aan Kyla’s kant te staan maar blijken later een dubbelleven te leiden. Maar ook dit gebeurt gaande de serie steeds vaker, soms wel een beetje veel van het goede. Kyla verkeert gedurende dit verhaal continu in onzekerheid. Net wanneer ze denkt een veilige of vastere basis te hebben gevonden wordt dit weer van haar afgenomen en dan moet je als lezer ook weer opnieuw schakelen. De onzekerheid en besluiteloosheid van Kyla is aan de ene kant zeer goed te begrijpen, maar haar op en neer vliegende gedachten zorgen er soms voor dat het verhaal niet altijd even sterk is. Er blijft veel voor lange tijd onduidelijk en hoe meer personages er in het verhaal bij komen, hoe onoverzichtelijker het wordt. De andere personages zijn ook niet altijd even duidelijk, spreken hun kennis of gedachten niet altijd helemaal uit, waardoor het gissen door blijft gaan. Uiteindelijk blijkt alles toch meer met elkaar verbonden te zijn. Dit zorgt er verderop in het verhaal dan toch voor dat er meer duidelijkheid komt. Maar toch leken enkele zaken wel écht te ver gezocht. Als het iets minder uitgebreid en geheimzinnig was uitgewerkt maar meer nadruk werd gelegd op de persoonlijkheden en groei van personages had het verhaal mij misschien meer gegrepen.

Binnenkort verschijnt er ook nog een prequel van deze serie. Ook los te lezen, maar voor fans van deze boeken waarschijnlijk wel erg interessant. Een nieuw verhaal, maar het speelt zich in dezelfde wereld van Gewisten en Hoeders. Zelf weet ik nog niet of ik deze prequel ook nog ga lezen, want deze drie boeken hebben mijn interesse denk ik niet genoeg gewekt om nog een verhaal dat zich in deze wereld afspeelt te lezen.

Meer recensies van Minca (My Winged Books)