Psychologisch spelletje

Missmir 13 april 2024
Floor woont samen met Rayan en hun 2 kinderen in Cairo. Gezien haar achtergrond en de wens om toch te blijven werken, werkt Floor zo nu en dan als reisleidster. Als ze een nieuwe groep toeristen mag begeleiden is de verrassing dan ook zeer groot als ze wat oud bekenden herkent. Maar was dit toeval? Of is er meer aan de hand? Daarbij reageert haar collega Kamal ook opeens wel raar en waarom doet de rest van het gezelschap zo geheimzinnig. Als dan een van de deelnemers ook nog ernstig ziek wordt en uiteindelijk overlijdt, staat Floor doodangsten uit. Of is haar reactie overdreven?

Slangenvel is het derde deel van de Floor-serie, het kan los gelezen worden. Maar ik zou je aanraden om alle drie de delen te lezen omdat het de moeite waard is en omdat ik denk dat je het verhaal dan compleet mee krijgt. Ook in dit deel is schrijfstijl van Marja weer duidelijk herkenbaar. Toegankelijk, prettig en beeldend. Hoewel er gebruik wordt gemaakt van het hij/zij perspectief krijg je als lezer van tijd tot tijd ook een inkijkje in de gedachten en gevoelens van de karakters. Waardoor je de personages beter leert kennen en ook weet wat hun bezighoudt.

Deze manier van schrijven verhoogt de spanning. Ook past Marja diverse psychologische spelletjes toe, waardoor je als lezer continue probeert te achterhalen wat er gebeurt en wie er achter zit. Daardoor blijft je aandacht bij het verhaal en ben je steeds weer opzoek naar nieuwe aanwijzingen. De gebeurtenissen in het boek volgen elkaar snel op, maar sommige voorvallen doen misschien iet wat onrealistisch aan.

Kortom dit is weer een heerlijk boek, vol spanning en achterdocht. Een mooie afsluiter van de Floor-serie. Of zal de slang toch nog meer eieren hebben uitgebroed?

Meer recensies van Missmir