De Upgrade

MissyP 15 november 2021
Dit was het eerste boek dat ik las van Steven van Belleghem. Ik ben dol op thrillers, maar ik lees normaal gesproken geen boeken die zich in de toekomst afspelen. Dit boek speelt zich af in 2045. Dat weerhield mij wel even om mij in te schrijven voor dit buzz boek, maar toch … de op de achterflap genoemde virussen op maat intrigeerden mij zo om me toch in te schrijven. En daar heb ik zeker geen spijt van! Waarvan dan wel? Dat ik het fictiedebuut Eternal van Steven nog niet heb gelezen! Er wordt wel vaker teruggekeken naar wat hoofdpersoon Romy Bell hiervoor heeft meegemaakt, dus de uitkomst van Eternal weet ik wel een beetje, maar toch wil ik Eternal nog graag zelf lezen!
Steven schrijft heel boeiend. In zijn toekomstbeeld voor 2045 heeft iedereen een eigen personal (artificial) assistent die van alles voor je regelt en ook je gezondheid in de gaten houdt, de hyperloop is een feit. Leuk, maar niet onrealistisch. Lekkere korte hoofdstukken met tijd- en plaatsaanduiding. Je leert Romy Bell kennen als een integer adviseur van de presidenten en als zorgzame moeder en partner. Ik vloog snel door het boek heen en door de buzz momenten sprak zelfs een collega, van wie ik niet wist dat hij ook van lezen houdt, mij er al over aan! Hoofdpersoon Romy Bell leidt een internationale organisatie die toeziet op het ethische kader bij medische ontwikkelingen. Deze ontwikkelingen gaan natuurlijk altijd maar door, maar soms gaat het niet om het genezen van al die hardnekkige ziektes. Er worden ook zaken bedacht die goed bedoeld kunnen zijn, maar ook voor slechte doeleinden kunnen worden gebruikt! Romy komt uiteindelijk in een race tegen de klok terecht wanneer vooraanstaande wetenschappers door gepersonaliseerde virussen sterven. Wat hadden die wetenschappers ontdekt? En wie wil daar wat mee gaan doen?! Spannend! Ik zeg: een aanrader!

Meer recensies van MissyP