Het geheime kistje van Elle

MissyP 29 januari 2021
Wauw, moest het eerst even laten bezinken, maar wat weer een prachtig boek van Aline van Wijnen! De proloog begint direct al spannend. “Leeft ze nog?” Ja, want ze hoort hen vragen “Wie ben je?”. Ze doet haar ogen weer dicht en denkt “wie ben ik?”. Voor dat antwoord moeten we eerst een stuk verder lezen, want in het eerste hoofdstuk maken we kennis met Janna in augustus 2013. Ze is bij de begrafenis van haar oma Elle. Nog maar een week later vertelt haar man Rolf haar dat hij vindt dat hun relatie niet werkt en dat hij weg gaat. Helaas werken ze ook bij hetzelfde bedrijf, dus er volgt een moeilijke periode. Bij het opruimen van het huis van haar oma Elle vindt Janna een kistje met inhoud, wat haar op zoek doet gaan naar het verleden van haar oma. Naast de hoofdstukken over Janna zijn er ook hoofdstukken over Ella, vanaf juni 1941 in Glusk, Wit-Rusland, ten tijde van de oorlog. Ella begrijpt het niet: “Dat zoiets vreselijks als een oorlog in deze tijd kan gebeuren. We leven toch niet meer in de Middeleeuwen met zijn bloederige kruistochten. Het is 1941. Hebben mensen dan niets geleerd van vroeger? Zijn alle geschiedenislessen voor niets geweest?”. Dit raakte me zeer. Hoe verder Janna komt met haar zoektocht naar het verleden van haar oma, hoe meer Janna ook over zichzelf leert, zoals ze zelf denkt “Oma’s kistje heeft mij heel ver gebracht, maar dat het mij zou leiden op een zoektocht naar mezelf – dat had ik niet verwacht.” Vindt Janna uiteindelijk het geheim van haar oma? Ik raad je aan om dat zelf te gaan lezen, want dit is een prachtig boek hoewel er ook een akelig stuk geschiedenis in voor komt. Doet door de 2 verhaallijnen van verwante vrouwen in verschillende tijden en in verschillende landen ook wel denken aan De 7 zussen van Lucinda Riley!
Van mij krijgt dit boek dan ook 5 sterren! ⭐⭐⭐⭐⭐

Meer recensies van MissyP