Subliem debuut

Dit boek kreeg internationaal al enorm veel aandacht en werd vorig jaar aangekondigd als een veelbelovend debuut. Een ware acquisitie strooptocht blijkbaar want het manuscript werd door meerdere uitgeverijen gegeerd en de rechten werden intussen al verkocht aan diverse landen.
Dat kan tellen als ‘de nieuwsgierigheid wekken’ en een ‘hype’ creeeren.

Gelukkig was er een vooruit-leesexemplaar ter beschikking op mijn werk en kon ik al in het verhaal duiken nog vóór verschijningsdatum.
Toen ik aan mijn collega wilde vertellen wat ik van het boek vond bleef ik halverwege steken want als enthousiaste lezer wil ik liefst zoveel mogelijk vertellen zonder spoilers weg te geven en besefte ik dat je dit boek moet ervaren.

Het is een boek waarin elke zin weloverwogen is. Waar er niet per definitie heel veel in gebeurt maar tegelijkertijd ook weer wel. De diepere lagen in dit boek zijn zo subtiel dat het je brein aan het denken zet. Het zit sowieso impressionant in elkaar. Écht!

De menselijke verhoudingen worden in deze roman ontzettend goed uitgediept en geven je soms een schurend gevoel, er klopt iets niet maar je kan er de vinger niet op leggen.

Tijdens het lezen vraag je je af of het eerder een mysterie of een liefdesverhaal is.
Hoe dan ook, de taal die de auteur gebruikt is van een exceptioneel niveau. De beschrijvende en mooie zinnen zorgen ervoor dat je aanwezig bent in het huis en leven van de hoofdpersonages en het hele verhaal van nabij meemaakt.

Het verhaal speelt zich af in 1961, tijdens de wederopbouw in Overrijsel.

De hoofdpersonages Isabel en Eva schitteren elk op hun eigen manier in goed uitgewerkte karakters en dragen deze hele roman bij aan de mystiek die er rond hun hangt.
De introverte Isabel, die tijdelijk een huis deelt met de extroverte Eva, ontwaakt uit een enorm geïsoleerde wereld onder invloed van Eva.
Het geeft vonken en het voelt alsof je op de eerste rij zit bij het vuurwerk.

Het huis waar er willekeurig voorwerpen blijken te verdwijnen en waar Isabel haar controledrang hoogtij laat vieren. Wie neemt de voorwerpen mee? Neelke de huishoudhulp? Of is het Isabel die van alles te verbergen heeft? Minutieus en obsessief wordt alles genoteerd en gecontroleerd. Het zijn bizarre en absurde observeringen want wie maalt er om een theelepel als er nog vele andere zijn?

De broers van Eva: Hendrik en Louis die het huis al lang ontvlucht zijn drukken ook hun stempel op het verhaal. En niet te vergeten: Johan, de opdringerige buurjongen die een oogje op Isabel heeft en ervan uitgaat dat hij en Isabel een toekomst samen hebben.

De oorlog komt hier en daar in flarden terug maar het liefst wordt deze zo snel als mogelijk vergeten. Wat achter je ligt mag je leven niet beheersen. Maar dat blijkt moeilijk voor de kwetsbare, onzekere maar zorgzame Isabel…

In drie delen komt het hele verhaal samen en blijkt de ietwat vreemde titel, dit hele boek samen te vatten in één beladen woord.

‘Er bestaat geen versie van mij die van jou had kunnen wegkijken.’

Meer recensies van Mitsy & Julie - Leesbeesten