Het licht wint altijd...

Eerder deze week las ik op Instagram iemand die schreef: ‘Ik lees Uus graag’. (@koesteringen)
Ik kon alleen maar bevestigend knikken.
Na haar jeugdboek (vanaf 6 jaar) ‘Het alfabet voor groot verlies’ was ik zo onder de indruk dat ik niet lang moest nadenken om haar nieuwste boek te lezen. Ik ben nochtans geen non-fictie lezer, integendeel want het liefst verdwaal ik in andermans verhalen en werelden.

In dit boek is Uus in gesprek gegaan met tien experten in hun vak, een vak dat ook vaak met zwaarte of de verwerking ervan te maken heeft. De diversiteit van de mensen die Uus uitkoos is groot: een psychiater, een filosoof, een topsportster, een kunstenares, een fotografe, een muzikant, een magistraat, een politica, een journalist en een arts.

Wat een boeiend uitgangspunt, want zwaarte komt voor in alle lagen van de bevolking, je weet wel: ‘elk huisje heeft zijn kruisje’ en zo maar eigenlijk sta je daar nauwelijks bij stil als je er niet mee te maken hebt.
Juist daarom is dit boek een aanrader: het opent je blik op dit thema, dat je nooit vanaf de andere kant beschouwde. Hoe ieder van hen zwaarte beleeft en er zijn/haar inzichten over deelt, verruimt en verrijkt je blik, het is verhelderend en zorgt ook voor meer begrip en draagvlak.

Na het lezen van dit boek besef ik eens te meer dat zwaarte en verlies heel persoonlijk zijn. Het heeft niet altijd met het gemis van een persoon te maken, maar kan evenzeer ook te maken hebben met een gemiste kans, een verloren vriendschap, een trauma dat je leven beheerst, … Zoveel wat onbesproken is en wat vaak makkelijker te dragen is door in gesprek en verbinding te gaan met elkaar en écht te luisteren.

Als je het boek leest, is het net alsof je als toeschouwer het gesprek tussen Uus en de geïnterviewde kan volgen. De dialoog, de emoties, de kracht van een goed gesprek.
Het is geen zelfhulpboek dat je pasklare antwoorden biedt over zwaarte en hoe er mee om te gaan. Het is wel een boek dat gelijk vertrouwd voelt en herkenning zal geven maar ook het gevoel dat je niet alleen bent. Hier en daar zit ook Uus’ eigen persoonlijke verdriet en zwaarte in het verhaal verweven.

Het is geen zware kost, het leest vlot en het is zo’n boek waar sommige hoofdstukken wat langer blijven hangen en waar je ook af een toe een stukje van wil herlezen.
Het biedt hoop, troost en inzichten op vele vlakken.

Uus is psychiater, rouwdeskundige, auteur én moeder.
Ze heeft een hele warme, helende pen. Het onderwerp is nochtans niet licht: zware dagen.
Dat klinkt een beetje als een blok aan een been, een last die er te veel aan is en iets waar je liefst zo min als mogelijk mee te maken wil hebben.
Maar het is onvermijdelijk: vroeg of laat word je er toch een keer mee geconfronteerd.
En wat is het fijn om te weten dat er mensen zijn die hun inzichten en ervaringen delen.

Het licht wint altijd…

Bedankt Uus, voor de mooie en waardevolle boek!

Meer recensies van Mitsy & Julie - Leesbeesten