Even stilstaan

Toen ik zag dat Iris van der Veen een tijdje geleden aan nieuwe dingen aan het werken was, was ik al nieuwsgierig naar het resultaat.

Je kent haar vast wel van de boeken die ze illustreerde voor de filosofische verhalen van @tinyfisscher nl. ‘.dit’ of ‘het kan ook andersom’.

Mens is een filosofisch cadeauboek dat je doet stilstaan bij het alledaagse leven.

In het boek gaat een klein meisje samen met haar opa op pad en zie je de wereld door hun ogen. Het boek laat je vertragen en stilstaan bij de vragen die het meisje aan haar opa stelt. Je leest onschuldige en oprechte vragen zoals enkel kinderen deze onbevangen kunnen stellen. Ze hebben het samen over het leven: dat je elke dag gewoon kan kiezen wie je wil zijn en dat het vaak de kleine dingen zijn die het verschil maken.

Het zijn allemaal dingen die je wel weet, maar toch is het fijn dat ze je even de ruimte geven om te reflecteren. Ook in de opmaak van het boek is er gebruik gemaakt van veel witruimte, het maakt dat je vanzelf tot rust komt. Het gebruik van de kleur groen als accent is vermoedelijk niet geheel toevallig aangezien groen de kleur van hoop is.
En hoop is ook de toon van het voorwoord van Trodessa: omarm alle emoties en ervaringen want dat is wat ons ‘mens’ maakt…

In een gehaaste wereld als deze is het een verademing om even wat tijd te nemen. Thema’s als dankbaarheid, herinneringen, dood, troost, stilte en verdriet komen aan bod.

De mooie woorden van Trodessa Barton en de fijne illustraties van Iris van der Veen maken van ‘Mens’ een prachtig cadeauboek (voor moederdag misschien?).

Zo eentje die op je plank staat en je af en toe eens vastneemt om een stukje uit te lezen.

Meer recensies van Mitsy & Julie - Leesbeesten