Geluk is: het terugvinden van een verloren liefde!

NannaBBB 10 december 2020
In ‘Het Landhuis’ lees je het verhaal van Franziska. Ze woont met haar familie in een prachtig landhuis Dranitz in Duitsland waar ze het goed heeft. Met wisselingen vanaf 1939 naar fragmenten in het heden (1990) lees je hoe zij en haar familie de oorlog meemaken, hoe ze samen met haar moeder uiteindelijk moet vluchten en een nieuw leven opbouwt. Wanneer haar broer tijdens de oorlog naar huis komt neemt hij een vriend mee, Walter. Ze wordt verliefd en heel lang lijkt het erop dat de twee zullen trouwen, maar de oorlog bepaald anders. Wanneer de oorlog voorbij is, oost en west Duitsland weer één land zijn en Franziska er alleen voor staat, besluit ze terug te gaan naar het landhuis om deze weer terug op te eisen als enige nabestaande. Haar kleindochter Jenny komt onverwacht naar haar toe en samen proberen ze weer wat te maken van wat ooit een mooi landhuis was. Dit brengt een hoop herinneringen mee, zowel mooie als diep weg gestopte hele nare. Zo ook de herinnering aan Walter…

Beoordeling:
Ik heb Het Landhuis in één ruk uitgelezen, wat een prachtig boek! Ik vond het heel bijzonder om mee te lezen met iemand die de oorlog meemaakt als Duitse. De impact die dat heeft gehad, hoe iedereen er weer anders mee om gaat en wat het ook voor die mensen veel kapot heeft gemaakt. Het verschil tussen rijk en arm, maar ook de tijd dat er een west en oost Duitsland was. De historie, de romantiek en ook de geheimen die mensen met zich meedragen maken het een prachtig verhaal. Waar ik wel moeite mee had, zeker in het begin van het boek, waren de vele personages. Het waren er niet alleen veel, maar ook de Duitse namen maakte het voor mij lastig om goed uit elkaar te houden wie wie was. Je leest het boek niet alleen vanuit het perspectief van Franziska, maar ook vanuit anderen. Ik moest dus goed blijven opletten. Wat hielp was dat vanuit één personage (Elfriede, zusje van Franzi) ook ander lettertype was gebruikt, daardoor wist je meteen dat je haar verhaal als.

Toch, als je eenmaal begint met lezen wil je ook weten hoe het afloopt en is het bijna onmogelijk om het boek weer weg te leggen. Absoluut een aanrader.

Meer recensies van NannaBBB