Geluk is: iedere dag weer veilig thuiskomen!

NannaBBB 16 mei 2022
Wie is Lieke Hester?

“Lieke Hester is hoofdagent bij politiebureau Burgwallen in Amsterdam. Ze blogt en vlogt als Liekeschrijft, haalt graag ijskoffie in Amsterdam-Noord en is gek op de reuring van de Wallen. In Het kan ook nooit normaal doet ze een boekje open over haar leven als agent. Haar inspirerende, beangstigende, spannende, grappige en altijd bijzondere verhalen zijn een ode aan haar werk, haar dappere collega’s en alle hulpverleners.” (Harper Collins, 2022)

Samenvatting ‘Het kan ook nooit normaal’

Het boek geeft je een heel intiem kijkje in het leven van agent Lieke Hester en leest als een dagboek en vanuit het perspectief van Lieke. Het zijn allemaal losse verhalen, die dan niet zoals in een dagboek op chronologische volgorde staan, maar die je een kijkje geven in haar leven en hoe een dag eruit ziet. De verhalen vinden plaats van haar opleidingsperiode tot aan de tijd dat ze hoofdagent is en allemaal in Amsterdam.

Waarom een lach en een traan? Omdat echt alles tijdens een werkdag door elkaar gaat. De hilarische scheldwoorden die Lieke gebruikt, de liefde en het respect voor haar collega’s en haar inzet voor de geestelijke gezondheidszorg in Nederland zijn hartverwarmend. En ‘steen, papier, schaar’ spelen met een collega terwijl je net een lijk hebt gevonden? Lieke doet het en nog met respect ook. “It’s reality.. not pretty, but reality” zoals ze zelf zegt. Humor helpt om te kunnen omgaan met alle heftige dingen die ze tegenkomen.

Maar als ze in hoofdstuk 20 uitgebreid verteld wat haar en haar collega is overkomen dan lopen de tranen over je wangen. Ik las dit met woede en onmacht en kon alleen maar denken ‘blijf met je handen van onze hulpverleners af, ze zijn er ook voor jou!’ Echter, een paar hoofdstukken verder vinden ze een bevroren kip op een plek waarvan je niet wist dat het kon of stroomt haar liefde voor dieren van de pagina’s en moet je toch weer lachen en gruwelen.

Beoordeling

Het is moeilijk om dit boek in een hokje te stoppen. Het is een biografie/waargebeurd maar ook een misdaad/crime boek. Haar open en eerlijke manier van schrijven zorgen ervoor dat je door blijft lezen. Een stukje zelfkritiek, reflectie en emotie maken dat je voelt dat je een boek leest van een echt mens en niet fictief. Haar galgen humor en platte Amsterdams taalgebruik maken dit gevoel compleet. Een mooi boek dat laat zien dat de persoon in dat uniform ook gewoon een mens is. We zouden allemaal een ‘Lieke’ in ons leven moeten hebben.

Meer recensies van NannaBBB