Een boek vol wijsheden en legendes

NannaBBB 20 juli 2023
Wie is Ruud van Gessel?
Ruud van Gessel werd bij mij bekend met zijn eerste feelgood boek ‘de Prosecco dagboeken’ (deel 1 van zijn ‘bubbels-reeks’, 2021) Ik schreef hier al een blog over welke je hier kan lezen. Ruud van Gessel is regisseur en cultuurhistoricus. Daarnaast schrijft en fotografeert hij. Hij is juryvoorzitter van de Visser-Neerlandia Prijs voor Scenario. (bron: achterflap ‘de prosecco dagboeken’).

Samenvatting ‘De Champagne dagboeken’
Het verhaal van de champagne dagboeken speelt zich af in de huidige tijd. De oorlog tussen de Oekraïne en Rusland is een feit en speelt een rol in het verhaal. De rijke Amy uit Sydney erft een vervallen boerderijtje in de Champagne. Ze besluit haar hectische leven in Sydney op te geven en vertrekt naar Frankrijk met een droom om haar eigen champagne te maken. Hiervoor huurt ze de wijnmaker Vasyl Chumak uit Oekraïne in. Tijdens haar verblijf ontmoet ze Jule, chroniquer van de lokale krant, en Bernice de Brugny. Bernice is eigenaresse van een eeuwenoud champagnehuis en ziet Amy liever gaan dan komen.

Beoordeling
“De engel heeft niet het eeuwig leven. Na het volbrengen van zijn taak wordt een nieuwe geschapen. Hij komt voort en groeit uit de daden van de mensen op aarde.” Zomaar een citaat uit het boek. Eén die bij mij is blijven hangen. Onderdeel van een Joods sprookje welke je kunt lezen in het boek. En zo is het hele boek. Vol met mooie zinnen, overdenkingen, wijsheden en legendes. Het verhaal lees je in dagboekvorm vanuit alle verschillende personages. Dit maakt het lezen soms wat onrustig, want je moet goed opletten vanuit welk perspectief je op dat moment aan het lezen bent. Bij feelgood heb je al snel een beeld van een zoetsappig verhaal, dat is dit zeker niet. Zoals Ruud zelf schrijft op Hebban, “In de champagne dagboeken heb ik eeuwenoude legendes uit het machtig grote Oekraïne verwerkt die mede de ontwikkelingen in het verhaal sturen”. Hierdoor schuurt het boek een beetje met feelgood en dat maakte het ook dat ik niet goed wist hoe ik het moest beoordelen. Maar zoals gezegd, het blijft hangen. Je voelt de pijn van een oorlog, de liefde, maar ook het prachtige gebied van de Champagne waar ik zo dol op ben. Wat mij betreft, als je het woord feelgood weg laat, is het een prachtig roman en meer dan het lezen waard.

Volledige blog: https://www.boekenbrievenbaksels.nl/de-champagne-dagboeken-van-ruud-van-gessel/

Meer recensies van NannaBBB