Door dit boek waande ik mij even in de heuvels van Veneto, de prosecco regio van Italië

NannaBBB 22 augustus 2021
Het is de jaren 70 wanneer er in de heuvels van Veneto een jongetje wordt geboren. Geboren met de helm op en dus geboren voor het geluk. Zijn ouders noemen hem Alberico en kunnen hun geluk niet op. Met op de achtergrond een grote meiboom groeit de jongen op als verwachte opvolger van de wijngaarden en maker van de mooiste prosecco.

Helena is een hippe influencer en onder de naam ‘Wineonheels’ deelt ze de mooiste en lekkerste wijnen van de wereld. Ze leeft in enorme luxe, maar echt gelukkig is ze niet. Haar relatie stopt en haar brandende kinderwens blijft. Het oppervlakkige bestaan van influencer valt haar steeds zwaarder en terwijl ze in Italië haar volgers meeneemt in de wereld van de prosecco ontmoet ze nieuwe liefde bij Arturo. Toch blijft ze het gevoel houden dat ze niet echt gelukkig is.

Alberico is inmiddels opgegroeid en de Il prosecco dittatore del mondo van de streek. Zijn harde karakter, zijn goedlopende prosecco en manier van werken geeft veel irritatie bij de mede prosecco makers en de buurtgenoten. Het vertrek van zijn vrouw heeft hem nog meer verhard. Tot hij besluit hulp te gaan zoeken bij een psycholoog. En dan komt Helena op zijn pad. Met haar kritische blik en vragen maakt zij veel bij Alberico los.

Je leest het verhaal vanuit verschillende oogpunten en deels in het verleden en in het heden. Ik moest daarom af en toe wel even schakelen vanuit welk oogpunt ik aan het lezen was. Je wordt meegesleept in oude romantiek en nieuw liefde. Ik heb mij het hele boek afgevraagd wie toch ‘de medewerker’ van Alberico is en die ontknoping gaf mij een grote lach op mijn gezicht. Door de beeldende woord keuzes waande ik mij echt in Italië en is mijn lijstje met plekken die ik ooit wil bezoeken vergroot. Een prachtig liefdesverhaal en ik kijk dan ook erg uit naar de andere delen.

Meer recensies van NannaBBB