Het levensverhaal van Suzanne

Nel Crea 03 maart 2024
A“ Op de adem van de tijd “ geschreven door Marja Visscher.
Deze historische roman laat ons kennis maken met Suzanne Nanette Saldairolles. Zij is geboren in Middelburg in achttienhonderd negenentwintig en overleden op haar achtendertigste verjaardag in het jaar achttien zevenenzestig te Amsterdam.
Haar leven begon als zevende kind in een protestants kunstenaarsgezin. Haar vader stierf jong en haar moeder bleef alleen achter.
Al jong hoort Suzanne dat zij talent heeft voor toneel en zang en heeft al vroeg kleine rolletjes.
Zij is van plan de beste te worden en heeft daar alles voor over om de naam van Saldairolles grote bekendheid te geven.
Op een heel ingenieuze manier heeft zij met behulp van haar moeder drie mannen aan zich weten te binden met maar een doel, beroemd te worden. Zij is geliefd bij het grote publiek, speelt de mooiste stukken en haar privéleven blijft tot haar dood een groot raadsel.
Het is interessant om te lezen hoe het er in die tijd aan toeging, hoe zij mensen wist te imponeren en haar talent doet gelden.
Pieter Staal is een journalist die haar al lange tijd volgt en deze laat door zijn grondig onderzoek de lezer meegenieten van het turbulente leven van Suzanne.
Haar mensenkennis was groot en na haar dood blijkt zij alles tot in de puntjes geregeld te hebben voor haar nabestaanden
Het was een prettig boek om te lezen en een kijkje te mogen krijgen in haar leven, denken en doen. Hoewel haar leven turbulent is geweest zit er niet echt veel spanning in het boek en is soms wat voorspelbaar maar ik heb er wel degelijk van genoten De titel van het boek klopt goed maar je moet het ook lezen zoals het er aan toeging in die tijd.

Meer recensies van Nel Crea