Verslavend, meeslepend en magisch!

Nicole Schelling 19 november 2020 Auteur
Dé vertaling waar heel YA-land op heeft gewacht is toch wel Een vloek zo eenzaam van Brigid Kemmerer. Alleen al die prachtige kaft zorgt ervoor dat je het boek wil lezen!

Dit ‘sprookje’ is gebaseerd op Belle en het Beest en vertelt het verhaal van Harper en Prins Rhen. Vanaf pagina 1 voelde ik een klik met Harper. Ze is direct, dapper en heerlijk nuchter. Ze is gewoon een meisje zonder opsmuk en dat voelt ook wel eens verfrissend. Het feit dat ze in ‘de echte wereld’ woont, vond ik erg goed bedacht en het verschil tussen Washington D.C. en het magische Sinteldaal, wordt op een erg interessante manier duidelijk gemaakt. Harper heeft een moeilijk leven, haar moeder is ziek en haar vader heeft haar en haar broer achtergelaten met zware problemen. Als ze ineens in de sprookjeswereld van de prins belandt, wil ze dan ook niets liever dan weer terug naar huis om voor haar zieke moeder te zorgen. Toch merk je al snel dat Harper zich prettig begint te voelen en langzaam went ze aan het leven aan het hof. Ze bouwt een bijzondere band op met Rhen en zijn lijfwacht Grey en in plaats van zielig in een hoekje te kruipen of verliefd worden op de prins, steekt ze de handen uit de mouwen om het volk van Sinteldaal te helpen.

De dynamiek tussen Harper en Rhen voelt intens en de spanning tussen hen wordt op een hele rustige en realistische manier opgebouwd. Ook prins Rhen vond ik vanaf het eerste moment intrigerend. Zijn verdriet en machteloosheid worden goed weergegeven. Het grote geheim van Rhen blijft voortdurend tussen hen in hangen en ik leefde enorm toe naar het moment dat Harper erachter zou komen en hoe ze daarop zou reageren.

De schrijfstijl van Kemmerer voelt vertrouwd. Het kost totaal geen moeite om het verhaal te volgen. Haar beeldende beschrijvingen werken perfect om een sprookjeswereld neer te zetten en ik waande mezelf tijdens het lezen in Sinteldaal. De gelijkenissen met Belle en het Beest zijn duidelijk aanwezig, maar op een briljante manier bewerkt zodat er absoluut geen sprake meer is van een zoetsappig sprookje.

Een vloek zo eenzaam was precies wat ik ervan gehoopt had en enorm uitkijkend naar het tweede deel, sloeg ik het boek na twee dagen dicht. Ik kan me geen betere hertelling van Belle en het Beest voorstellen!

Meer recensies van Nicole Schelling