Een heftig verhaal met een sprankelende liefde

Nicole Schelling 17 juni 2020 Auteur
Laura Kneidl (1990) werd geboren in Duitsland en studeerde bibliotheek- en informatiemanagement. Haar schrijf carrière begon in 2009, toen ze begon aan haar eerste roman. Inmiddels staan er in Duitsland al meerdere titels op haar naam, maar Raak me. Niet is het eerste boek dat wordt vertaald in Nederland.

De achttienjarige Sage begint een nieuwe start op de universiteit in Nevada. Behalve haar Volkswagen busje, dat tevens haar woonverblijf is, en haar sieraden, die ze op Etsy verkoopt, heeft ze helemaal niets. Meteen in het begin valt op dat er iets met Sage aan de hand is. Ze verbergt een groot geheim. Er is iets gebeurd in haar verleden waardoor ze nu als de dood is voor aanrakingen. Aanrakingen door mannen. Dit brengt de nodige moeilijke momenten met zich mee en Sage doet er alles aan om zo normaal mogelijk deel te nemen aan de colleges en een paniekaanval te voorkomen. Al snel sluit ze vriendschap met de sympathieke April en zonder er bewust voor te kiezen, vormt zich een vriendengroepje om haar heen.
Dan ontmoet ze Luca en hij belichaamt alles waar ze doodsbang voor is: hij is groot en breed en zit onder de tatoeages. Tot overmaat van ramp moet ze ook nog met hem samenwerken in het archief van de bibliotheek. Geleidelijk aan weet nota bene Luca door het sterke pantser van Sage heen te breken en gaat zij Luca op een hele andere manier zien.

De titel Raak me. NIet is er eentje die meteen opvalt. Als je het boek gelezen hebt, kun je niet anders dan het met mij eens zijn dat er geen betere titel voor dit gevoelige new-adult verhaal bestaat.

Kneidl besteedt veel aandacht aan het uitwerken van de personages. Zo worden gevoelens en emoties met een ongelofelijk overtuigende diepgang beschreven en worden bijna tastbaar. Sage is een sympathiek personage en soms zou je in het boek willen kruipen om haar een dikke knuffel te geven. Het is niet storend dat ze haar geheim voor zichzelf houdt, al geeft ze meteen in het begin al de nodige hints prijs waardoor je al snel een vermoeden krijgt.

Ondanks het zware, beladen thema dat, vooral in het begin, sterk op de voorgrond staat, wordt dit voldoende afgewikkeld met alledaagse dingen, zoals colleges en prille vriendschappen. Sage vindt in April een goede vriendin en het duurt dan ook niet lang tot ze op haar aanbod ingaat om bij haar en haar broer in te trekken.

Sage maakt een duidelijke ontwikkeling door en stapje voor stapje bloeit ze open en laat haar schild zakken. In de tweede helft van het boek zien we een duidelijke verandering van het thema. Waar de focus in het begin lag op het trauma van Sage en de manier waarop zij hier mee omging, gaat het nu om de interactie tussen haar en Luca. Geleidelijk groeien ze naar elkaar toe en Kneidl neemt hier uitgebreid de tijd voor. De nodige obstakels zorgen ervoor dat het realistisch en geloofwaardig blijft.

Raak me. Niet is zeker geen feelgood-boek dat je even snel tussendoor leest. De afwisseling tussen het zware onderwerp en alledaagse dingen, zorgen voor een perfecte balans en dat in combinatie met de prettige schrijfstijl van Kneidl maakt van dit boek een pareltje om te koesteren.
Het vervolgdeel Verlies me. Niet ligt inmiddels ook al in de winkels en dat is maar goed ook, want geloof me, je wilt direct verder lezen.

Meer recensies van Nicole Schelling