Een ontzettend belangrijk onderwerp!

Nienke 23 april 2024
Kinderen van Oekraïne was zo'n ontroerend, emotioneel, gruwelijk en krachtig boek dat ik eigenlijk nog steeds niet weet wat ik moet zeggen. Ik ben boos en geëmotioneerd op de wereld, op de mensen die dit lieten gebeuren en op de mensen die dit nog steeds laten gebeuren, want kijk naar de oorlogen die er nu allemaal nog gaande zijn.

Dit verhaal wordt vanuit drie vrouwen verteld, namelijk Halya, Liliya en Vika. We maken vanuit hun perspectieven de oorlog mee en die is gruwelijk. Er worden geen doekjes omheen gewonden. Niks wordt mooier gemaakt dan dat het is. Door de jaren heen maken we de keiharde waarheid van de tweede wereldoorlog mee. Hoe hard de wereld en zijn mensen zijn, dat de dood om de hoek loert, en dat er alleen maar verliezers zijn.

Ik heb dit verhaal met een brok in mijn keel zitten lezen en vond het ontzettend intrigerend om meer te weten te komen vanuit het perspectief van Oekraïners. Hoe zij nooit op zichzelf stonden, altijd onderdrukt zijn. Litteken heeft dit goed naar voren gebracht en ook met de nodige uitleg en research ondersteund.

Dit is dan ook geen makkelijk boek om te lezen. Het wordt zelfs steeds pijnlijker en gruwelijker, maar toch is het een ontzettend belangrijk boek om te lezen. Het laat zien wat er vooral niet meer moet gebeuren in de wereld en waar we voor moeten waken. We hebben nog veel te leren op dat gebied.

Ik raad dit boek ten zeerste aan en kan dan ook niet anders dan het boek vijf sterren geven. Het duurt nog eventjes voordat de emoties wat gezakt zijn, want dit boek heeft echt een enorme indruk op mij gemaakt.

Bedankt uitgeverij HarperCollins voor dit recensie-exemplaar in ruil voor een eerlijke mening.

Meer recensies van Nienke