Een fantastisch slot van een geweldige trilogie

Nienke 31 maart 2024
Elke keer weer weet Sarah Sprinz zichzelf te verbeteren. Ik vond dit deel tot nu toe het beste deel van allemaal. Deel 2 vond ik ook beter dan deel 1. Mijn complimenten daarvoor! Dit is echt heel knap gedaan.

Dit was een emotionele achtbaan. Thema's zoals automutilatie, PTSS, ouders die gaan scheiden, een chronische ziekte (diabetes), anorexia, en grote ongelukken komen aan bod. Ik vond het op bepaalde momenten heftig. Bepaalde dingen zijn bekend en dan komt het wel erg dichtbij. Ik vond dat Sprinz dit erg kundig heeft neergezet. Het is verstandig dat, mocht je hiermee worstelen, je de trigger warnings leest en dat er een optie is om hulp te zoeken. Dit staat voorin het boek vermeld.

Sprinz heeft een vlotte en levendige schrijfstijl. De personages worden goed uitgediept neergezet en er gebeurd veel. Doordat de gebeurtenissen elkaar snel opvolgen, heb je het gevoel dat het verhaal zich snel afspeelt en hierdoor verveel je je ook geen moment. Het wordt erg boeiend en krachtig neergezet, zeker omdat er een aantal pijnlijke en realistische thema's aan bod komen.

Het is erg mooi om te lezen hoe Olive en Colin gedurende het verhaal groeien, hun trauma's verwerken en een plekje geven, en uiteindelijk floreren. Ze groeien naar elkaar toe en hebben veel aan elkaar en dit is prachtig weergegeven. Je ziet ze samen groeien, maar alsnog blijven ze hun eigen individu en nemen ze hun eigen obstakels; ze zijn niet afhankelijk van elkaar.

Sprinz weet mij gedurende dit laatste deel ontzettend geboeid te houden. Er gebeurd precies genoeg zonder dat je overweldigd raakt. Dit verhaal is zoveel meer dan alleen de liefde ontdekken op een kostschool. Het gaat over jezelf ontdekken, over traumaverwerking en over keiharde en realistische thema's. Het laat zien dat de wereld hard is en de mensen die er in leven soms nog harder.

Dit was een fantastisch slot van een geweldige trilogie. Ik kan met zekerheid zeggen dat dit deel absoluut mijn favoriet is. Olive en Colin hebben echt een plekje in mijn hart veroverd en ik ga hen en Dunbridge Academy enorm missen. Stiekem hoop ik nog steeds dat er nog een boek over Grace en Gideon komt. Ik raad deze trilogie dan ook echt ontzettend aan.

Bedankt uitgeverij Boekerij voor dit recensie-exemplaar in ruil voor een eerlijke mening.

Meer recensies van Nienke