Een niet Nederlands/Belgische thriller

nienke2010 13 oktober 2020
Ik moet eerlijk zeggen dat toen ik hoorde dat er een boek uitkwam gebaseerd op de serie Undercover van Netflix mijn eerste gedachte was “waarom???”. En ook de cover van het boek, duidelijk Tom Waes, had van mij niet gehoeven.
Waarom een boek schrijven over de personen uit een serie, dat wordt er meestal niet beter op (andersom ook niet hoor), maar dat is mijn mening.
De schrijver Hugo Luijten schreef ergens dat het boek alleen gebaseerd op de hoofdpersoon Bob Lemmens en dat de andere personages niet voorkomen in het boek.

Met dat in mijn gedachte ben ik het boek gaan lezen en inderdaad alleen de persoon Bob doet mee. En het verhaal is een hele andere verhaallijn dan seizoen 1 van de serie (deel 2 nog niet gekeken).
Het boek begint meteen goed, vanaf pagina 1 zit er spanning in. Bob wil eigenlijk even rust houden, dus geen undercover klus, maar wordt overgehaald, nou ja bijna gedwongen, door zijn baas. Bob gaat undercover bij een familie die geld wit wast, geen drugs en andere criminele zaken. Als een van de familieleden dan toch in de drugs-handel gaat mengen, zonder dat tante Mie (de leider van de familie) dit weet kan je al aanvoelen dat het niet goed kan gaan.

Een boek doorspekt met humor en is vanaf het begin spannend. Wel is het verhaal iets ongeloofwaardig, de criminele zaken die Bob uitvoert in opdracht van de familie zijn dingen die een echte undercover-agent nooit zou doen (lijk in je achterbak vervoeren) en ook de korte tijd waarin dit boek zich afspeelt komt voor mij ongeloofwaardig over. Ik denk dat een goede undercover operatie langer duurt. Nu komt Bob al op dag 1 van zijn operatie al in contact met de familie.

In het boek komt voor Nederlands/Belgische begrippen veel geweld voor, dat maakt het boek anders dan de meeste Nederlandse/Belgische boeken uit dit genre.
Ik geef het boek 3,5*, dit omdat het boek niet heel dik is, net iets meer dan 200 pagina’s, en dat het makkelijk leest.

Meer recensies van nienke2010