Schone schijn

nienke2010 20 november 2020
Het boek “Goede buren” van Mattias Edvardsson is het tweede boek van de  Zweedse auteur. Het eerste boek heb ik niet nog gelezen, maar het zijn op zicht zelf staande boeken, dus ik mis niets. De ondertitel van het boek is “Je dacht dat ze je vrienden waren…” voorspeld niet veel goeds.

Het boek start als Micke, sportdocent op een middelbare school samen met zijn vrouw Bianca en twee kleine kinderen verhuizen naar een klein dorpje in Zweden.  Ze komen terecht op een erf met nog 3 andere huizen. Hun motto is dat je afstand moet houden van je buren, met of dat ook echt lukt?

Al snel raken ze toch bevriend met diverse buren,  Micke met Jacqueline en Bianca met buurman Ola, die sinds kort na een affaire met Jacqueline gescheiden is.  De zoon van Jacqueline, Fabian, is een aparte jongen, zit op school bij Micke en heeft volgens andere buren vroeger toen hij jonger was onzedelijk aan een meisje gezeten. Dit is nooit bewezen, maar maakt Bianca wel voorzichtig en angstig voor haar jonge dochtertje.

Alle Bianca aangereden wordt door de auto van Jacqueline rijst meteen de vraag “wie zat er achter het stuur en was het echt een ongeluk”. Gaande het boek om wordt het steeds duidelijker dat iedereen op het erf wel iets te verbergen heeft.

De bemoeizuchtige buren Åke en Gun-Britt strooien wat roddels betreft in het rond. Meer door hun twijfelt iedereen aan elkaar.

Als Bianca na het ongeluk in het ziekenhuis terecht komt, neemt Micke contract op met de zus van Bianca, waar Bianca volgens Micke al een paar jaar geen contact mee had. Als blijkt dat Bianca al enige maanden aan het schrijven is met haar zus, gaat Micke twijfelen aan het woord van hun samen, “vooraltijd".

Het boek leest vlot en het verhaal wordt verteld uit het oogpunt van 3 personen, namelijk Micke, Jacqueline en Micke en is verdeeld in hoofdstukken van voor het ongeluk een na het ongeluk.

Ik geef het boek 4 sterren.

Meer recensies van nienke2010