Onthutsend om te lezen

Nina Blom 08 november 2022
Dankjewel Marie-José Verweij, een prachtig debuut! Ik ben heel erg blij dat ik dit boek gelezen heb en ondanks dat dit verhaal niet waargebeurd is, komt het helaas wel in het echte leven voor. Dit maken kinderen helaas mee, inclusief de complete verwarring! Het is onthutsend om te lezen omdat niemand zich kan voorstellen dat dit werkelijk kan gebeuren, maar ik kon het voelen, al vanaf de eerste pagina.
Omdat ik vind dat iedereen dit boek zou moeten lezen wil ik mede daarom in mijn review niet teveel weggeven over het verhaal. Ik maak er een persoonlijke review van gericht naar de auteur.
Als eerste wil ik jou Marie-José enorm bedanken dat jij over dit onderwerp zo'n goed boek hebt geschreven. Vanaf het eerste moment was het voor mij invoelbaar en knaagde het al meteen bij mij omdat ik een overlever ben van waar dit boek over gaat. Ik kon alle emoties haarfijn aanvoelen en dat is erg knap dat je dit los kunt maken bij de lezer, en in mijn geval een overlever. Dat vind ik zo knap! Ik leefde intens met het hoofdpersonage Eef mee en door het lezen van jouw boek, kwamen er bij mij ook weer verdrongen herinneringen naar boven. Dat was pijnlijk maar tegelijkertijd ook belangrijk omdat ik me dan weer realiseer hoever dit kan gaan. Ik heb er zelf een missie van kunnen maken. Het is van levensbelang dat mensen, professionals, scholen en jongeren dit vroegtijdig kunnen herkennen en signaleren. Ik heb het boek in zeer korte tijd uitgelezen omdat ik meegezogen werd in alle emoties en in het verhaal. Ik weet dat het echt kan gebeuren en daarom kon ik het ook niet loslaten. Het is een zeer indrukwekkend boek, mooi geschreven, invoelbaar en emotioneel! Er is maar een persoonlijk kritiekpuntje. Omdat het einde voor mij niet realistisch voelde, kon ik het net geen 5 van de 5 sterren geven als waardering. Zo vermoed ik dat ook mede overlevers zich hierin niet kunnen verplaatsen omdat we na zo'n onveilige jeugd juist zo ver weg mogelijk weg willen blijven van datgene wat ons is aangedaan. Zoiets zou niet in ons op kunnen komen, al zijn er mogelijk uitzonderingen.
Ik ben ontzettend benieuwd naar jouw review op mijn boek Marie-José. Wat fijn dat wij elkaar gevonden hebben en ons verhaal met elkaar gedeeld hebben. Nogmaals ik vind het ontzettend knap hoe jij het verhaal op deze manier hebt opgebouwd, en kon verwoorden. Hoe je ons als lezer meeneemt in de hoeveelheid emoties. De eenzaamheid, de verwarring, het verdriet, het ondenkbare, het was voor mij persoonlijk allemaal geheel invoelbaar. Daarom geef ik 4,5 sterren als waardering.
Ik blijf je zeker volgen! Ga zo door!
Liefs Nina

Meer recensies van Nina Blom