Goed boek!

Nina Blom 15 juli 2019
Dit boek gaat over Münchhausen by Proxy en is geschreven door Greetje van den Berg.
Het is vanuit kinderarts Philippe Tenhaeff en vanuit het perspectief van de moeder (de pleger) Arianne Biezeveld geschreven.
Hoewel het verhaal niet gebaseerd is op waargebeurde feiten is het op veel vlakken absoluut realistisch.

Dit kan zeer zeker dé werkelijkheid zijn. Kinderen kunnen overlijden als er niet tijdig wordt ingegrepen.

Je krijgt als lezer/toeschouwer een beeld op welke manier de moeder handelt (haar leugens deelt en hierin zelf lijkt te gaan geloven: het pathologisch liegen).

Greetje van den Berg heeft zich dan ook goed verdiept en research gedaan.

Zelf vond ik het qua sfeer ietwat ouderwets overkomen (zie ook de cover).
Het is voor mij persoonlijk geen storende factor. Het boek is dan ook al wat langer geleden geschreven.

Voor mij als overlever kwam het soms iets te dichtbij juist omdat het o.a. vanuit perspectief van o.a. de moeder/pleger wordt verteld....soms moest ik het boek even wegleggen omdat het te confronterend was. Ik was daarom opgelucht dat je ook vanuit het perspectief van de kinderarts kon lezen.
Boeiend!

Ik geef het boek 4 van de 5 sterren.

Meer recensies van Nina Blom