De brief van tante Rosy

Nina (Lovingreader) 08 augustus 2023
Toen ik zag dat er een nieuwe roman van Mariette Middelbeek uitkwam, was ik eigenlijk direct nieuwsgierig. De vakantiethrillers onder haar pseudoniem en historische romans weten me namelijk altijd enorm te vermaken. Ik wil uitgeverij Marmer dan ook bedanken dat ik dit boek mocht ontvangen en recenseren.

“Als Stefanie hoort dat haar tante Rosy is overleden, weet ze nog niet dat haar leven op z’n kop zal komen te staan. Tante Rosy heeft haar niet alleen haar huis en een weiland met oude paarden nagelaten, maar ook haar boekwinkeltje midden in een, in Stefanies ogen, saai en stoffig dorp.”

Wat volgt is een verhaal waarin de thema’s liefde, vriendschap, ziekte en het vinden van jezelf de boventoon voeren.
Stefanie weet in eerste instantie niet wat ze moet in Zeeland met het leven van haar tante, maar ze stelt zich open en ontdekt dan wat echt belangrijk is in het leven. Het verhaal geeft je hierdoor een warm en ontroerend gevoel.

“Wat moet je zijn als je niet jezelf was? Hoe moeilijk was het leven wel niet als je altijd deed alsof je iemand anders was?”

De schrijfstijl van Mariette is direct herkenbaar. Het verhaal is enorm beeldend en met diepgang geschreven. Het is net alsof het boek zich naast/voor je afspeelt. Door haar manier van schrijven kruip je zo in de huid van ieder personage en met name Stefanie.

Het leuke aan dit verhaal vond ik dat het boekwinkeltje niet alleen een winkel is om boeken te kopen, maar voor veel personages een speciale betekenis heeft. In het boekwinkeltje komt eigenlijk alles samen. Als boekenliefhebber natuurlijk enorm herkenbaar.

“Dat is wat een boekwinkel kan doen. Soms vind je er de rust die je zoekt, en soms kom je er op onderwerpen waar je meer van wil weten.”

Helaas vond ik bepaalde stukjes en momenten wel net té toevallig en daardoor ietwat onrealistisch. Ook was het verhaal voor mij erg voorspelbaar. Ondanks dat is het boek wel een fijne roman met veel diepgang en vooral een hele mooie boodschap!

Meer recensies van Nina (Lovingreader)