Zwarte leugens

Ik mocht dit boek voor @crimecompagnie al lezen in ruil voor mijn mening.

“Ruby is een razendpopulaire vlogger. Sinds een aantal jaar blogt ze ook over cold cases waarbij ze de hulp van haar volgers inroept. Haar nieuwste zaak is de verdwijning van een baby die dertig jaar geleden uit de kinderwagen werd gestolen. De zaak lijkt zich meer en meer te verstrengelen met haar eigen verleden.”

Allereerst wil ik vermelden dat dit boek extra leuk is door de afwisseling van het verhaal met krantenartikelen en vlogs. Ik bevond me daardoor midden in de cold case en het was alsof ik een van haar volgers was die op deze manier nauw betrokken raakt bij deze zaak.

“We weten helemaal niets, was zijn niet al te duidelijke reactie. Niet waar ze is, of ze nog leeft en ook niet hoe het met haar gaat als dat laatste positief zou zijn. Waarom zouden we niet willen dat iemand - jij - probeert te achterhalen waar we al vierendertig jaar op wachten.”

Ruby, gaat samen met haar beste vrienden Tristan en Annika, op onderzoek uit. Ruby wordt neergezet als een sterk karakter, die goed weet wat ze wilt en zich niet van de wijs laat brengen. Dat zorgt er echter ook voor dat ze op bepaalde momenten echt niet vriendelijk overkomt. Zo heeft ze geen begrip voor haar ex en zijn nieuwe vriendin en staat ze niet open voor de goede bedoelingen van Tristan en Annika. Daardoor had ik weinig sympathie voor haar. Dat wordt gelukkig wel beter naar mate het boek vordert en we steeds meer over Ruby (en ook haar verleden) te weten komen.

Het boek bevat voldoende spanning en ik had echt het gevoel dat ik een goede thriller aan het lezen was. Het leek even heel voorspelbaar, maar door nieuwsgierigheid blijf je doorlezen. En dan… merk je dat je op het verkeerde spoor zat.

Het einde van dit boek is geniaal, zo goed in elkaar gezet. Dit had ik niet zien aankomen. De laatste brief brengt alle puzzelstukjes samen.

Linda Jansma heeft met “Zwarte leugens” een vlotte en spannende thriller neergezet, die ervoor zorgt dat je op het puntje van je stoel zit te lezen!

Meer recensies van Nina (Lovingreader)