Een uniek inkijkje in Rusland

Nynke 03 april 2020
In Post uit Rusland herken je meteen de hand van de journalist. Laura Starink heeft als correspondent van het NRC Handelsblad gewerkt in Rusland. Haar eigen ervaringen als journalist in de tijd van de perestrojka en tien jaar daarvoor als student in Leningrad verweeft ze met gedegen onderzoek. Ze vergelijkt de verschillende periodes in de recente geschiedenis van Rusland met elkaar. De verandering die Rusland heeft ondergaan, heeft zij zelf mogen ervaren. Je moet er wel even voor gaan zitten om Post uit Rusland goed tot je door te laten dringen. De gedetailleerde weergave van de geschiedenis van Rusland van 1972 tot 2020 maakt het niet tot lichte toegankelijke kost, maar waarom zou je het jezelf altijd makkelijk maken? Na het lezen van dit boek heb je een goed beeld van de veranderingen die Rusland ondergaan heeft. Waar wij met onze Westerse ogen kijken naar Rusland weet de auteur je als lezer ook op een andere manier naar Rusland te kijken. De perestrojka heeft niet alleen maar goeds gebracht. Het heeft ook gezocht voor een land in verwarring. De onderwerpen die in de verschillende hoofdstukken besproken worden variëren van politiek en cultuur tot gruwelijke praktijken tegen Russen die in opstand kwamen tegen het regime.

Post uit Rusland doet denken aan Tsjaikovskistraat 40 van Pieter Waterdrinker, dat eveneens een intieme inkijk geeft in de Russische samenleving die voor ons westerlingen veelal verborgen blijft. Post uit Rusland is voor de literaire doorzetters. Gun jezelf de tijd om dit boek te lezen en je leert Rusland op een hele andere manier kennen.

Meer recensies van Nynke