Matige thriller

Het 2e boek dat we voor de World of Thrillers boekenclub mochten lezen maakte opnieuw deel uit van een serie. Ook hiervan las ik al het 1e deel maar nog niet het 2e boek. Van wat ik me kon herinneren was het 1e boek fijn om te lezen maar het tempo mocht wat hoger liggen.

Vagevuur begint met een aangename schrijfstijl. De afwisseling tussen het heden en verschillende hoofdstukken over het verleden vond ik erg fijn. Ik kreeg doorheen het verhaal niet het gevoel dat ik informatie miste uit het 2e boek.

Je leert Tess kennen als een gepassioneerde rechercheur en ik vond haar een fijn hoofdpersonage. Over haar privé had ik graag nog wat meer gelezen omdat ik dit een interessante verhaallijn vond.

Het onderzoek is als lezer goed te volgen. Alleen wordt al vrij snel duidelijk in welke richting de dader gezocht moest worden en dan vond ik dat het verhaal wel wat sneller afgerond mocht worden.

Uiteindelijk vond ik dat je wat op het verkeerde been gezet werd. Na het tv-optreden van Tess in de show van Brygge denk je dat het boek grotendeels over de cold case van Jenny Ramsviks zal gaan. Echter blijken de huidige gebeurtenissen mogelijk verband te houden met de cold case van Lena Bergholm, een van de eerste zaken waar Tess aan werkte.

Vanaf het moment waarop profiler Carsten Morris verscheen, nam het verhaal wel een vage wending. Een Duits team zou het onderzoek naar Jenny willen overnemen. Deze verhaallijn was naar mijn mening onvoldoende uitgewerkt. Doorheen het verhaal wordt er wel een paar keer naar de zaak van Jenny verwezen maar ik had gedacht hier meer over te lezen. Misschien is dit voor een volgend boek?

Ik heb me het meest geërgerd aan het feit dat covid regelmatig aan bod kwam. Voor mij hoeft de pandemie geen deel uit te maken van een hedendaags verhaal en zeker nu uit de lockdownfiles blijkt dat er bij het afdwingen van de maatregelen veel manipulatie aan te pas kwam. Het was voor de meesten onder ons geen fijne periode en, zeker met wat er nu naar buiten komt, hoefde ik er dan ook niets meer over te lezen en vond ik dit een frustrerend detail.

Al bij al zeker een fijn boek om te lezen met interessante personages maar ik miste spanning. Daarnaast vond ik het een beetje een gemiste kans dat de andere verhaallijnen niet vaker aan bod kwamen. Mits een goede uitwerking denk ik dat het boek dan een stuk spannender had kunnen zijn. Gelukkig kwamen de onderzoeken naar de cold case van Lena en de branden in het heden wel geloofwaardig over. Nog een extra pluspunt voor mij was de prachtige cover.

Meer recensies van Our Library Belgium