Psychopaten, wie zijn ze?

Our Library Belgium 16 februari 2024
Mensen met psychopathie worden vaak neergezet als kille monsters die gruwelijke misdaden begaan en geen berouw of spijt tonen. Maar klopt dat beeld wel?

Toegegeven, ik behoorde ook wel tot de groep mensen met enkele vooroordelen over psychopathie en dit voornamelijk uit onwetendheid.

In 'Psychopaten, wie zijn ze?' bespreekt en ontkracht prof. dr. Kasia Uzieblo de misvattingen die bestaan over psychopathie.

Van begin af aan is zij duidelijk over wat je mag verwachten. Het boek is zeker geen opsomming van bloederige details en moordzaken. Daarentegen krijg je wél wetenschappelijk onderbouwde info en kom je onder meer te weten hoe psychopathie kan ontstaan.

De uitleg in het boek is helder en toegankelijk. Als leek vond ik de uitleg begrijpbaar en goed verwoord. Ik leerde onder meer dat de diagnose stellen niet evident is: er is geen echte consensus en psychopathie is (nog) niet apart opgenomen in DSM-5. Dat vond ik best verrassend. Wel is er het meetinstrument PCL-R. Men spreekt van een hoge mate van psychopathie wanneer iemand hier meer dan 30 op scoort.

Volgens dit instrument zijn er 20 kenmerken van psychopathie en deze zijn opgedeeld in 2 factoren en 4 domeinen. Deze worden allemaal overlopen per domein/facet. Hierbij haalt ze ook voorbeelden aan van mensen die ze in haar praktijk behandeld heeft.

Verder wordt het verschil tussen psychopathie bij vrouwen en mannen aangehaald, leer je meer over het verband tussen psychopathie en jeugdcriminaliteit en last but not least: kunnen psychopaten nu behandeld worden of niet? Een erg interessant boek dus!

Meer recensies van Our Library Belgium