Lezersrecensie

Aangrijpend boek

In beide wereldoorlogen hebben zoveel mensen gevochten en hun leven gegeven voor de vrijheid die we vandaag de dag kennen. Het leed van de burgers onder de bezetting is een soms vergeten stukje geschiedenis. Net hierop wordt er in dit boek gefocust.

Langzaam aan verdwijnen ook de getuigen van de Tweede Wereldoorlog. Ondertussen merk je dat steeds meer mensen geen besef hebben van wat er zich toen heeft afgespeeld of er totaal geen interesse in hebben. Net daarom vind ik het belangrijk om over beide wereldoorlogen te blijven lezen, opdat we nooit vergeten welke opofferingen er nodig waren voor de vrijheid waar we tegenwoordig van kunnen genieten.

Het minste wat ik kan zeggen is dat de gruwel waaraan de burgers in de Ardennen werden blootgesteld me geraakt heeft. Het boek is helder geschreven en daarom ook toegankelijk voor iemand die bijvoorbeeld niet zo vaak geschiedenisboeken leest.

De Ardennen zijn voor mij niet geheel onbekend, maar toch waren de kaartjes erg welkom. Ze verduidelijkten de posities van de Amerikanen en Duitsers en gaven aan waar bepaalde getuigenissen zich afspeelden.

Er komen veel zaken aan bod waaronder de taalkwestie en het geweld van de Gestapo tegen burgers, maar er wordt ook dieper ingegaan op de schade die de geallieerden hebben aangericht.

In het boek staan ook verschillende schokkende foto's die geen verdere uitleg behoeven. De gruwel van de oorlog wordt zo erg pijnlijk geïllustreerd. Echter waren er tussen al dat leed ook blijken van menselijkheid op te merken en dat is me na het lezen zeker bijgebleven.

Dit boek was meer dan een opsomming van namen van slachtoffers. De afwisseling van verhalen achter de cijfers en het informatieve deel maken van dit boek een boeiend en indrukwekkend geheel.

Meer recensies van Our Library Belgium

Gesponsord