Heerlijk boek! Kijk uit naar vervolg.

Als zoon van ijshockeyster Billy Oliver is Brent opgegroeid in de sportwereld. Hij heeft alles mee: hij is knap, populair en heeft talent. Minder dan de beste zijn is geen optie. Brent is vanwege zijn looks en prestaties hét gezicht van The National Hockey League en kan rekenen op flinke aandacht van fans en pers.

Maar er is ook sprake van lucratieve sponsorcontracten. Het is dus van groot belang dat de spelers voldoen aan het positieve beeld dat het publiek van hen heeft en daarmee de geldschieters positief stemt. Maar het spel van Brent gaat de laatste tijd niet meer zoals voorheen. Het onverslaanbare aanvalstrio dat hij met Benny en Nolan vormt, blijkt ineens wankel. Vanuit de clubleiding wordt de beslissing genomen dat de levensstijl van de drie buitensporig is en dat externe hulp geboden is. Ze hebben een lifestylecoach aangesteld die gewend is met beroemdheden te werken. Brent schikt zich in deze beslissing maar niet voordat hij nog één keer flink gaat feesten met zijn vrienden. Daarna gaat hij naar Vegas en zal hij precies doen wat de clubleiding van hem verwacht.

Aubrey is getrouwd met haar werk als lifestylecoach en het is een succesvol huwelijk. De reputatie dat ze de meest moeilijke beroemdheden aan kan zorgt voor veel opdrachten. Ze houdt van haar werk maar het nadeel is dat er geen tijd of ruimte is voor een privéleven. Maar, ‘it’s all-in the game’. Wanneer ze de opdracht krijgt om naar Las Vegas te gaan besluit ze eerst nog even naar haar zus Lainey te gaan. Een zeldzaam moment voor wat ontspanning en met wie kan ze dat beter dan met haar zusje? In Minnesota hebben ze de grootste lol. Morgen moet ze naar Vegas en dan kan ze voorlopig niet meer feesten. Dus genieten de zussen er flink van, kijken ze naar mooie mannen én iets te diep in het glaasje maar ook heeft Aubrey een onverwachte ontmoeting met een onuitstaanbare en tevens onweerstaanbare man.

Brent en Aubrey beleven ieder voor zich een waanzinnig feest. Wanneer ze wakker worden zijn ze ineens klaarwakker…

Het eerste deel van de Boys of winter trilogie gaat over Brent en Aubrey. IJskoud verlangen speelt zich af in de wereld van het ijshockey. Allebei jong en succesvol, ervaren Brent en Aubrey hoe het is om gebukt te gaan onder een hoge prestatiedruk. Wanneer de twee elkaar voor het eerst ontmoeten is het puur toeval. Het zet de toon voor het boek, wat heb ik gelachen! Hun tweede ontmoeting is minstens zo beeldend beschreven, zelfs zo dat je het zo voor je ziet: de verbazing, het ongemak, de emoties en hun gedachten (ik zeg verder niets!) Hardop gelachen hier, dit gaat lekker. Maar daar blijft het niet bij. Brent en Aubrey moeten met elkaar aan de slag en dat blijkt een breed begrip. En hier begint het ultieme feelgood-gevoel echt op gang te komen. De twee maken het elkaar godsonmogelijk maar vermijden daarmee het onvermijdelijke. Ze drijven elkaar tot waanzin en een sexy/grappig kat- en muisspel volgt. Daarbij worden de twee geplaagd door hun aanwezige geweten dat flink het mondje roert. Dit effect is hilarisch en omdat de twee jou, de lezer, geregeld een kijkje gunnen in hun gedachten zorgt dat voor een betrokken leeservaring. De aantrekkingskracht knettert van het papier, de beeldende beschrijvingen zijn vol humor en de onderliggende verwachtingen maken het geheel compleet.

IJshockey, wat een leuke invalshoek blijkt dat te zijn! De professionele sportwereld is keihard en dat geldt ook voor de prestatiedrang, een verhaallijn met lifestylecoach klinkt dan ook aannemelijk. Hoe de auteur dit heeft ingekleurd is echt puur genieten. Het aan de zijlijn meekijken hoe Brent en Aubrey zich uit benauwde, onhandige situaties redden maken dit boek tot een oprecht leuk boek.

Toch heeft IJskoud verlangen meer dan humor en romantiek. Zowel Brent als Aubrey ervaren de druk, de prestatiedrang vanuit hun werk. De eenzaamheid die succes met zich mee kan brengen en het keurslijf dat zich aan je opdringt wanneer je openbaar bezit bent. Maar niet alles draait om ijshockey en succes, het gaat vooral ook om persoonlijk geluk. Verhaaltechnisch gaat alles precies genoeg de diepte in om de personages en hun wereldje goed te leren kennen, de hockeyscènes geven het geheel wat extra’s waardoor je als lezer meer krijgt in dit oprecht leuke verhaal. Het is sexy, grappig, kent een goed verhaal en daardoor is de balans echt goed.

De combinatie van aansprekende personages en een lekker verhaal zijn het succes voor deze ultieme new adult/feelgood. Natuurlijk weet je op voorhand, het hoort thuis in dit genre, dat er zich een bepaalde mate van voorspelbaarheid zal aandienen. Maar dat is juist helemaal niet erg, het biedt je daarmee ook een bepaalde voldoening en is het jammer dat IJskoud verlangen uit is. Ik kijk oprecht uit naar het tweede deel van deze Boys of winter trilogie.
4 sterren, welverdiend!

Meer recensies van Patrice van Trigt