Te juridisch

Paulus 03 januari 2024
Een legal thriller van Michael Connelly met Lincoln-advocaat Mickey Haller die wordt bijgestaan door zijn halfbroer Harry Bosch. Daar kijk je naar uit. Bijzondere van dit boek is dat Harry Bosch een zeer kwetsbare indruk maakt.

Een en ander heeft ermee te maken dat hij al behoorlijk op leeftijd begint te raken. Maar bijkomend euvel is dat hij behandeld wordt voor kanker. Oorzaak is dat hij ooit een keer aan straling heeft bloot gestaan, hetgeen wordt beschreven in Connelly’s tweede politieroman Betonblond.

‘Eerherstel’ is inmiddels alweer het zevende in de Lincoln-lawyer-serie, vernoemd naar het feit dat Mickey Haller zijn advocatenpraktijk voert vanuit een auto van het merk Lincoln. Bosch heeft nog een grotere staat van dienst, want hij is inmiddels protagonist in 24 politie-thrillers.

Een legal of juridische thriller, is een subgenre van de thriller, waarin de spanningselementen van een thriller worden gecombineerd met een verhaallijn die in meerdere of mindere mate met het recht te maken heeft. Advocaten, rechters en andere juristen spelen belangrijke (hoofd)rollen, evenals juridische procedures. Het is een uitdaging voor een schrijver om het verhaal aan de ene kant geloofwaardig te houden, maar om aan de andere kant het lezerspubliek niet van zich te vervreemden door overmatig gebruik van juridisch jargon.

In dat laatste is Connelly deze keer niet goed geslaagd. Je moet welhaast een jurist zijn om het verhaal over een onterecht van moord beschuldigde vrouw te kunnen volgen. Een groot deel van het boek speelt zich af in de rechtszaal en je wordt om de oren geslagen met allerlei juridische termen. Bovendien is het Amerikaanse recht heel anders dan onze rechtspraak.

De opbouw van het verhaal kwam me bekend voor. Ik heb het gevoel dat de door Connelly gehanteerde formule een beetje sleets begint te worden. Het begint kabbelend en eindigt meestal - ook deze keer - met een verrassende plotwending.

Ik heb ook het idee dat Connelly bezig is langzaam maar zeker afscheid te te nemen van een van zijn belangrijkste hoofdpersonen, de inmiddels gepensioneerde LAPD-rechercheur Harry Bosch. Ben benieuwd over hoeveel romans hij diens dood gaat uitsmeren.

Meer recensies van Paulus