Sandwichformule

Paulus 31 januari 2024
Origineel verhaal waarin twee totaal verschillende werelden knap met elkaar worden verweven: de gruwelijke burgeroorlog in voormalig Joegoslavië en de vredige Sint Jacobswandeling, beter bekend als de Camino.

Schrijfster Anya Niewierra heeft een kraakheldere schrijfstijl wat het boek zeer makkelijk leesbaar maakt. Waar je wel even aan moet wennen, is dat het verhaal vanuit verschillende perspectieven geschreven is.Meerdere personen waarbij er een in briefvorm communiceert.

Een minpuntje - en dat is door andere recensenten ook al gesignaleerd - is dat er door het spannende verhaal heen een romance is verwerkt, die tegen de bouquet-reeks aanschuurt.

Ik ben het boek gaan lezen vanwege de aanhoudend lovende recensies, maar ook omdat ik eigenlijk altijd de Camino heb willen lopen, maar het nooit heb gedaan. Ben ook meer een fietser. Overigens, als je van wandelromans houdt, dan is Het Zoutpad van Raynor Winn een absolute aanrader.

Mooi meegenomen is dat je een stuk wijzer wordt over die ingewikkelde burgeroorlog in de jaren negentig in Joegoslavië, waarvan we de gevolgen nog steeds ondervinden. Een verschrikkelijke stammenstrijd die gevoed werd met een haatdragend nationalisme. Daar zouden we hier heden ten dage ook nog wat van kunnen leren.

Conclusie: Niewierra heeft overduidelijk de sandwichformule gehanteerd. Een thrillerachtig broodje met daartussen twee interessante, uiteenlopende thema’s als beleg. Mij smaakte het in ieder geval best wel goed.

Meer recensies van Paulus