Wreed

Paulus 02 december 2023
Sinds ik de Cicero trilogie van Robert Harris heb gelezen, ben ik verzot op romans over de Griekse of Romeinse oudheid. ‘Het verloren legioen’ is het eerste deel van een trilogie die speelt rond 50 voor chr.

Het is een onderhoudend, maar vooral ook wreed verhaal dat deels speelt in het oude Rome en deels in Azie: het Midden-Oosten om preciezer te zijn. Het draait om vier slaven, die allemaal de hoop hebben zich te ontworstelen aan hun ellendige bestaan en wier levens elkaar uiteindelijk zullen kruizen.

Allereerst is daar de tweeling Fabiola en Romulus die door hun gewetenloze eigenaar respectievelijk verkocht worden aan een luxe bordeel en een gladiator-school. Romulus ontmoet daar de ster gladiator Brennus de Galliër. Beiden moeten op een gegeven moment vluchten en nemen dienst in het leger van Crassus.

Crassus vormt samen met Julius Caesar en Pompeius een triumviraat, een politiek bondgenootschap. Weliswaar gunnen ze elkaar het licht niet in de ogen, maar het is vooral bedoeld om de invloed van de senaat te beperken. Omdat de inhalige Crassus jaloers is op de veroveringssuccessen van Ceasar en Pompeius, besluit hij tot een veldtocht tegen de Parthen, die wonen in het vroegere Perzië.

Het zal een rampzalige onderneming worden. Tijdens die veldtocht, die zeer indringend wordt beschreven en buitengewoon bloederig en wreed is, ontmoeten Romulus en Brennnus de Etrusk Tarquinius, een krijger en waarzegger. Ze sluiten vriendschap.

Crassus is een beroerde veldheer. Hij wordt, evenals voornoemde drietal en nog tienduizend andere legionairs (Het verloren legioen), gevangengenomen en op een afschuwelijke manier terechtgesteld. De drie vrienden en hun collega's zijn gedwongen dienst te nemen in het Parthische leger en daarmee eindigt het verhaal.

Inmiddels is Fabiola vrijgekocht door een van haar favorieten klanten in het bordeel: Brutus, inderdaad de latere moordenaar van Ceasar (Et tu Brute). Maar dat wordt waarschijnlijk pas in het derde deel van de trilogie duidelijk. Ik heb dit boek bij de kringloop op de kop getikt, dus zal even geduld moeten hebben vooraleer de andere twee deeltjes tegenkom. Maar dit was een goed voorproefje.

Het boek bevat een tamelijk summiere kaart en het zou handig zijn als er een verklarende woordenlijst in zou staan voor alle Latijnse termen. Nu ben je aangewezen op Google.

Meer recensies van Paulus